ارتباط تنگاتنگ آجیل با بعضی از بیماری ها

مصرف آجیل ها و مغزیجات، تاثیر زیادی بر بدن دارد. از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند و همچنین تاثیر زیادی در سلامتی دارد.
تحقیقات نشان دهنده ی کاهش ۲۷ درصدی ریسک مبتلا دن به بیماری دیابت، در افرادی است که در طول هفته چندین بار، مغزیجات، مصرف می کنند.

ارتباط تنگاتنگ آجیل با بیماری ها

 آجیل و سندرم متابولیک
 در مطالعه دیگری در کالیفرنیا، افرادی که ۴-۱ بار در هفته آجیل مصرف میکردند ۲۷درصد کاهش ریسک بیماریهای قلبی و عروقی و افرادی که ۵ بار یا بیشتر در هفته دریافت میکردند در مقایسه با افرادی که کم و یا بندرت آجیل مصرف میکردند ۵۳ درصد کاهش ریسک بیماریهای قلبی و عروقی نشان دادند.
به عنوان مثال، پسته یکی از غنی ترین منابع ترکیبات فنولیک میباشد و اخیراً به عنوان یکی از ۵۰ ماده غذایی که حاوی بیشترین پتانسیل آنتیاکسیدانی میباشد، شناخته شده است. مطالعهای بر روی موشها نشان داد که مصرف پسته باعث ممانعت از استرس اکسیداتیو و بهبود سیستم آنتیاکسیدانی و در نتیجه کاهش ریسک بیماری قلبی میشود.
در مطالعات انجام شده انسانی کاهش معنیدار در سطوح تریگلیسیرید، LDL کلسترول و قند خون با مصرف پسته نشان داده شده است. مصرف بادام بر روی تحمل قند بعد از غذا و کاهش چربی خون موثر میباشد؛
به طوری که بادام به عنوان عامل محافظتی در بیماریهای قلبی و عروقی شناخته شده میباشد. اثرات مفید مصرف گردو در کاهش قند خون و افزایش کلسترول ( چربی خوب ) به خوبی مشاهده شده است.
مغزها  
تغییرات رژیمی ، پایه و اساس پیشگیری و درمان سندرم متابولیک می باشد آجیل  ( بادام ، فندق ، پسته ، بادام زمینی ، گردو و … نقش مهمی در بهبود ریسک فاکتورهای این بیماری دارند آجیل  اگر چه سرشار از چربی است  محتوای چربی آنها به طور عمده چربی غیراشباع  میباشد.
همچنین منابع خوبی از فیبر رژیمی، پروتئین گیاهی و محتوای آنتی اکسیدانی، ویتامینها  از قبیل ویتامین E، فولات و  و مواد معدنی ( از قبیل پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و … ) و به همین ترتیب، فیتونوترینتهای بسیار فعال از قبیل فلاونوئیدها میباشند. شواهد محکمی وجود دارد که رژیم غنی از چربی غیراشباع، باعث بهبود مقاومت به انسولین میشود.
اگرچه آجیل  سرشار از کالری هستند و کالری بالا نیز منجر به افزایش وزن میگردد که خود افزایش وزن ریسک فاکتور دیابت و اختلالات متابولیکی دیگر می باشد ، با این وجود مطالعات نشان دادهاند که نه تنها مصرف آجیل ( هنگامی که به اندازه مناسب مصرف شوند ) سبب افزایش وزن نمیشود، بلکه میتوان آنها را در رژیم کاهش وزن افراد چاق نیز گنجاند.
نتیجه گیری
با توجه به شواهد فراوان از اثرات مفید آجیل هم در مرحله پیشگیری و هم در مرحله درمان ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی و عروقی ، جایگزینی آجیل در رژیم غذایی به جای چربی اشباع درحد متعادل توصیه میگردد .

به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *