ارتباط کم کاری تیروئید با امراض قندی

ارتباط کم کاری تیروئید با امراض قندی

کم کاری تیروئید می تواند با بیماری دیابت مرتبط باشد و زمینه ساز ایجاد این بیماری در مبتلایان شود. برای بهبود عملکرد تیروئید در مبتلایان این افراد باید تحت نظر پزشک متخصص باشند و در صورت مشاهده علائم پیش دیابت به وی اطلاع دهند.

براساس گزارشی که در نشست سالانه Endocrine Society در بوستون آمریکا ارائه شده است، گروهی از محققان هلندی در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره کم‌کاری غده تیروئید و دیابت نوع ۲ دست پیدا کردند. این مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشته باشند، حتی اگر سطح هورمون تیروئید آن‌ها در محدوده عادی حفظ شود.

محققان در این مطالعه هشت ساله، وضعیت حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر را با میانگین ۶۵ سال پیگیری کردند. آن‌ها از همه این افراد، آزمایش خون گرفتند تا سطح قند خون را اندازه‌گیری کنند و عملکرد تیروئید را مورد ارزیابی قرار دهند. از طرف دیگر، هر سال آزمایش‌های مربوط به دیابت نوع ۲ روی آنان انجام می‌شد و سوابق پزشکی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت.

بعد از حدود هشت سال، ۱۱۰۰ بیمار به پیش‌دیابت و ۷۹۸ نفر به دیابت کامل مبتلا شدند. اعضای این تیم مطالعاتی در پایان تحقیقات به این نتیجه رسیدند که عملکرد ضعیف تیروئید، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. خطر پیشرفت دیابت در بین افرادی که مبتلا به کم‌کاری غده تیروئید هستند و در مرحله پیش‌دیابت قرار دارند، بیشتر می‌شود و به حدود ۴۰ درصد بیشتر از دیگران می‌رسد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *