از رژیم غذایی سرخپوشان چه میدانید؟

از رژیم غذایی سرخپوشان چه میدانید؟

تاثیر رژیم غذایی سرخپوشان در لاغری

اگر از رژیم غذایی که تابحال استفاده کرده اید و نتیجه دلخواه بدست نیامده توصیه میکنم مطلب زیر را بدقت مطالعه کنید در این مطلب از یک رژیم غذایی بنام سرخپوشان صحبت کرده است.

یک رژیم غذایی قدیم و جدید:

رژیم غذایی سرخپوشان، امروزه بسیار محبوب شده است. این رژیم غذایی با یک سوال ساده آغاز می‌شود: دوست دارید همانند غارنشینان غذا بخورید؟ در ادامه رژیم غذایی سرخپوشان را توضیح می‌دهیم و مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم.

فرضیات رژیم غذایی سرخپوشان:

در رژیم غذایی سرخپوشان معمولا افراد همان غذاهایی را می‌خورند که اجداد غار نشین ما از آن استفاده می‌کردند. موادی همچون میوه، سبزیجات، گوشت، غذاهای دریایی و آجیل در این رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیروی کردن از این دستورالعمل‌های تغذیه‌ای، ما در مسیری قرار می‌گیریم که باعث تکامل شکل بدن انسان‌های اولیه به شکل انسان‌های امروزی شده است. این رژیم می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سلامت بدن انسان داشته باشد. رژیم سرخپوشان بار گلیسمی بدن را کاهش می‌دهد و مصرف ویتامین و مواد مغذی را افزایش خواهد داد. در این صورت تعادل بهینه‌ای بین پروتئین، چربی و کربوهیدرات ایجاد می‌شود.

برخی از متخصصان موافق مزایای این رژیم نیستند:

در حقیقت، مزایای رژیم غذایی سرخپوشان برای سلامتی هنوز مورد تایید قرار نگرفته است. اجداد ما این مواد غذایی را مصرف می‌کردند و بسیاری از بیماری‌های مزمنی را که ما داریم نداشتند اما این بدان معنا نیست که غذای مصرفی آن‌ها باعث مصونیت از چنین بیماری‌هایی شده است. پس نمی‌توان نتیجه گرفت که اگر ما نیز از چنین غذاهایی استفاده کنیم به بیماری مبتلا نخواهیم شد. امروزه مطالعات بسیار زیادی برای تعیین سالم بودن این نوع رژیم غذایی انجام شده است. یک مطالعه کوچک انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرخپوشان در مقایسه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای سطح قند خون را در طول ۱۲ هفته بهبود می‌بخشد اما رسیدن به یک نتیجه واحد در مطالعات بزرگ‌تر کمی دشوار است.

رژیم غذایی سرخپوشان حاوی چه مواردی است؟

میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، گوشت تازه موادی است که بیشتر در این رژیم گنجانده می‌شود. در این رژیم فرد باید به دنبال غذاهایی باشد که به طور مستقیم از زمین و نواحی اطراف آن به دست می‌آید، درست همانند کاری که اجداد ما انجام می‌دادند. اجداد ما از حیوانات اهلی و دانه‌های طبیعی استفاده می‌کردند بدون اینکه در پرورش آن‌ها از مواد شیمیایی مختلف استفاده کنند. بنابراین افرادی که به این رژیم غذایی روی می‌آورند نیز باید به دنبال مواد غذایی ارگانیک و طبیعی باشند. مطالعات انجام شده در دانشگاه نشان می‌دهد که سرخپوشان ۳۵ درصد از کالری بدن خود را از چربی، ۳۵ درصد از کربوهیدرات و ۳۰ درصد از پروتئین به دست می‌آوردند.

رژیم غذایی سرخپوشان دارای یک جامعه بزرگ است:

یکی از جنبه‌های مثبت این رژیم غذایی در مورد مواد غذایی نیست. افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند معمولا همدیگر را به خوبی تحت حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهند.انجمن‌های آنلاین، صفحات فیس بوک و حتی گروه‌های کاری با افرادی پر می‌شود که در زندگی مدرن امروز، سبک زندگی افراد باستانی را انتخاب کرده‌اند. این گونه حمایت‌ها را در هیچ کدام از رژیم‌های غذایی پیدا نمی‌کنید.

پایبند بودن به رژیم غذایی سرخپوشان به معنای توقف غذاهای مدرن است:

از هر چیزی که در داخل جعبه، شیشه یا کیسه به فروش می‌رسد باید اجتناب گردد. این بدین معناست که افراد نباید از موادی همچون غلات، نمک اضافه شده، لبنیات ،حبوبات ( از جمله بادام زمینی ، لوبیا، عدس و سویا ) استفاده کنند. با اینکه سیب زمینی در این رژیم غذایی به شدت نهی می‌شود اما متخصصان بر این باورند که مصرف اندک آن اشکالی ندارد. استفاده از الکل و شکر نیز در این رژیم غذایی ممنوع است اما به جای شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توان از عسل استفاده کرد.

این رژیم غذایی یک سبک زندگی است:

رژیم غذایی سرخپوشان یک رژیم غذایی موقت نیست. افرادی که از این نوع رژیم استفاده می‌کنند باید آن را به عنوان یک سبک زندگی مداوم بپذیرند. زمانی که حالتان بهتر شد نمی‌توانید آن را متوقف کنید.

رژیم غذایی سرخپوشان تنها در مورد غذاها نیست:

ورزش بخش ضروری این نوع رژیم است. زنده ماندن در عصر سنگ و آهن به معنای این بود که افراد قدرت بدنی خوبی داشتند و از سبک زندگی استفاده می‌کردند که نیازمند ۴۰۰۰ کالری در روز بود. حتی افرادی که به طور منظم به باشگاه می روند نیز نباید چنین کالری را مصرف کنند اما اصل استفاده از غذاها به عنوان منبع سوختی بدن هنوز هم به قوت خود باقی است.

دست کشیدن از غذاهای فرآوری شده سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد:

اگر چه این رژیم غذایی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است اما مزایای استفاده نکردن از غذاهای فرآوری شده بر هیچ کس پوشیده نیست. بر اساس مطالعات مرکز سلامت هاروارد، سه چهارم مصرف سدیم آمریکایی‌ها، از طریق غذاهای آماده وارد بدن آن‌ها می‌شود. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد افرادی که حداقل ۵ بار در هفته خودشان آشپزی می‌کنند ۴۷ درصد بیشتر از سایرین عمر می‌کنند.

تقلید کامل از اجداد گذشته امکان پذیر نیست:

اجداد ما از گاو یا مرغ‌های وحشی تغذیه نمی‌کردند آن‌ها بیشتر وقت خود را صرف شکار بز، بوفالو و احتمالا برخی از حیوانات منقرض شده می‌کردند. گوشت این حیوانات کاملا بدون چربی بود و امگا۳ بهتری برای بدن فراهم می‌کرد. بیشتر گیاهانی که در زمان‌های قدیم وجود داشت امروزه منقرض شده‌اند و مطالعه آن‌ها به طور کلی غیر ممکن است.

شما ممکن است پروتئین بیشتری مصرف کنید:

متخصصان تخمین زده‌اند که اجداد ما به نسبت مساوی از گوشت و کالری استفاده می‌کردند. از آنجایی که ما باید سالاد بیشتری مصرف کنیم، رژیم غذایی سرخپوشان در حالت ایده آل بیشتر حاوی میوه و سبزیجات است. با اینحال بیشتر افراد این موضوع را نمی‌دانند و گوشت بیشتری مصرف می‌کنند. مصرف بیش از حد پروتئین و در مقابل مصرف نکردن مقدار کافی از کربوهیدارت‌ها باعث آسیب به کلیه می‌شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این ، از آنجایی که بیشتر گوشت‌های امروزی دارای چربی اشباع شده بیشتری هستند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.

بیشتر غذاهایی که در رژیم غذایی سرخپوشان منع شده، برای بدن مفید است:

بیشتر افراد فکر می‌کنند که تمامی مواد مورد نیاز بدن از طریق میوه و سبزی تامین می‌شود در حالیکه اینگونه نیست. مواد مغذی موجود در حبوبات، غلات سبوس دار و لبنیات ( که در رژیم غذایی سرخپوشان ممنوع است) می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ پوکی استخوان و قلبی-عروقی کمک کنند. همچنین مصرف این مواد غذایی به کاهش فشار خون و سلامت کلی بدن کمک فراوانی می‌کند. حذف لبنیات از رژیم غذایی که منبع اصلی کلسیم و ویتامین D در دنیای مدرن امروزی است،( برای زنانی که می‌خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند نباید آن را حذف کنند)، می‌تواند نگران کننده باشد.

این رژیم غذایی دشوار است:

رژیم غذایی سرخپوشان نیازمند برنامه ریزی، زمان آماده سازی و آمادگی ذهنی است. به عنوان مثال، خوردن مواد غذایی در این رژیم به سادگی آماده کردن یک سالاد یا مرغ نیست. باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود. آیا سس سالاد فرآوری شده است؟ آیا روغن موجود در مرغ سالم و طبیعی است؟ بنابراین قبل از شروع این رژیم به یاد داشته باشید که روزهای سختی در پیش دارید.

رژیم غذایی سرخپوشان می‌تواند پر هزینه باشد:

پیروی کردن از این رژیم برای بیشتر افراد نیازمند صرف هزینه‌های بالاست. منابع غیر گوشتی و ارزان همچون سویا و حبوبات در این رژیم منع می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که گوشت‌های سالم همچون گوشت بدون چربی و بدون استخوان گاو ، سینه مرغ بدون استخوان ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. پس این مورد را نیز مد نظر داشته باشید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.