استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ممنوع!

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ممنوع!

انواع شیرین کننده های مصنوعی می توانند موجب آسیب به سلامتی بدنمان شوند بهتر است از آن ها استفاده نکنید. افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی بیشتر از این شیرین کننده ها استفاده میکنند؛ با عوارض ناشی از مصرف شیرین کننده های مصنوعی آشنا شوید.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره شیرین‌کننده‌های مصنوعی گفت: «شیرین‌کننده‌های مصنوعی به ۲ گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول،‌ شیرین‌کننده‌های حاوی قندهای الکلی هستند. سوربیتول،‌ لاکتیتول،‌ مانیتول یا زایلیتول در این گروه جای می‌گیرند. شیرین‌کننده‌هایی که قندهای الکلی دارند،حاوی مقداری انرژی هم هستند. به‌طور کلی، هر گرم از کربوهیدرات‌ها حاوی ۴ کیلوکالری انرژی است این در حالی است که قندهای الکلی نامبرده، حدود ۲ کیلوکالری به ازای هر گرم خود، انرژی به بدن می‌رسانند. گروه دوم شیرین‌کننده‌های مصنوعی که فاقد انرژی هستند، شامل ساخارین،آسپارتام، آسه‌سولفام پتاسیم،‌ سوکرالوز، نئوتام، الیتام و استویا می‌شوند».

دکتر پیام فرح‌بخش خاطرنشان کرد: «بد نیست بدانید که میزان شیرینی قندهای مصنوعی، بسیار بیشتر از قند و شکر است. مثلا آسپارتام، ۱۸۰ برابر، آسه‌سولفام پتاسیم ۲۰۰ برابر و ساخارین هم ۳۰۰ برابر قند و شکر معمولی،شیرینی دارند. با این حساب، این محصولات می‌توانند با دوز بسیار پایین‌تر، شیرینی بالاتری را از نظر حسی برای افراد مختلف ایجاد کنند. از این رو،‌ معمولا افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی یا آنهایی که دیابت دارند، به سمت مصرف این شیرین‌کننده‌های مصنوعی کشیده می‌شوند».

شیرین کننده‌های بدون کالری و یا مصنوعی که به آن‌ها جایگزین شکر نیز گفته می‌شود، مواد شیمیایی و یا طبیعی هستند که به جای شکر معمولی در غذاها و انواع نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیاده‌روی در مصرف شکر معمولی و افزایش وزن ناشی از آن، عاملی شد تا تولید و استفاده از این‌گونه شیرین کننده‌ها در صنعت غذا آغاز شود.

 از آنجایی که شیرینی این مواد چندین برابر شکر معمولی است، مقدار بسیار کمی از آن را می‌توان جایگزین شکر معمولی نمود.

این‌گونه شیرین کننده‌ها همچنین کالری بسیار کمتری نسبت به شکر معمولی دارند.

استفاده از این محصولات برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند و یا در افراد مبتلا به دیابت که می‌خواهند از بالا رفتن قند خون جلوگیری کنند، رایج می‌باشد.

افراد بسیاری برای جلوگیری از چاقی به شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم‌کالری روی آورده‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که این شیرین‌کننده‌ها جایگزین سالم‌تری باشند، چرا که خودشان باعث چاقی و انواع بیماری‌ها می‌شوند.

افرادی که از مصرف قند پرهیز می‌کنند،‌ دلیلشان این است که قند سرشار از کالری است و می‌تواند باعث چاقی شود. اما افرادی هم هستند که مدعی‌اند قند برای سلامتی مضر است،‌ نه فقط به این دلیل که شما را چاق می‌کند،‌ بلکه خودش ذاتاً ماده‌ای خطرناک است که خیلی هم از این نظر به الکل و تنباکو بی‌شباهت نیست.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.