اصول مهم برای تغذیه کودک بیش فعال

اصول مهم برای تغذیه کودک بیش فعال

تغذیه کودک بیش فعال از اهمیت خاصی برخوردار است، بهتر است والدین برای خردسالانی که از این عارضه رنج میبرند برنامه غذایی خاصی تنظیم کنند، غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و شیرین کننده های مصنوعی تاثیرات مخربی بر سلامت روان کودکان خواهند گذاشت .اصول تغذیه کودک بیش فعال در این بخش مورد بررسی قرار داده شده است.

به طور کلی مشکل عدم تمرکز کافی که ممکن است با بیش فعالی همراه باشد ، در سنین کودکی تشخیص داده می‌شود و اغلب به دو شکل بروز می‌کند: یا کودک به سختی می‌تواند تمرکز کند یا دیگر اینکه توان ‌کنترل رفتارهای خویش را ندارد. بدون شک مشورت با متخصصان تغذیه در کنترل این مسأله بسیار مؤثرخواهد بود و در کنار معالجات پزشکی، ایجاد یک سری تغییرات در برنامه غذایی فردی که از این بیماری عصبی رنج می‌برد ، ‌کمک بزرگی خواهد کرد.

مواد غذایی سرشار از پروتئین و گلوسیدهای مرکب: بدون شک گنجاندن مواد غذایی بالا در برنامه غذایی کودکتان بسیار حیاتی و مهم است. با جایگزین کردن آرد و شکر تصیفه شده با پروتئین‌ها و گلوسیدهای مرکب که حاوی حجم بالای فیبر هستند، شما می‌توانید بعضی از علائم این بیماری را مهار کنید ‌چرا که در حقیقت با این عمل، میزان گلوکز موجود در خون تثبیت می‌شود. قند خون است که انرژی مغز را تأمین می‌کند، اما اگر این مقدار از حد تعادل خارج شود، عملکرد مغز مختل خواهد شد.

شکر و دیگر گلوسیدهای تصفیه شده ( برنج سفید، سیب زمینی، نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌ها و …) به سرعت جذب می‌شوند وهمین امر تجمع گلوکز در خون را بالا می‌برد. بدن برای پایین آوردن میزان بالای قند موجود در خون، میزان زیادی انسولین تولید می‌کند و به این طریق حجم بالای قند موجود در خون (گلیسمی) به شدت پایین می‌آید. در این هنگام مغز عکس العمل‌هایی از خود نشان می‌دهد، بطوریکه شخص احساس خستگی مفرط خواهد داشت، زود تحریک می‌شود،

مدام عصبانی است و نیز قادر به تمرکز نخواهد بود. آیا این عکس العمل‌ها، همان نشانه‌های بیماری TDAH (مخفف عبارت اختلال در تمرکز) نیست؟ در عوض مواد غذایی حاوی پروتئین‌ها و فیبرها عمل گوارش را آسان و نیز از افت شدید مواد قندی خون جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب از آنجا که سطح انرژی مغز به حد تعادل می‌رسد، بهتر فعالیت می‌کند و شخص امکان داشتن رفتار مناسب‌تری را خواهد داشت. ‌به نظر می‌رسد که وعده ناهار برای کودکان مبتلا به TDAH بسیار مهم و حیاتی است. دانشمندان کشف کرده‌اند کسانی که در وعده ناهار از غلاتی استفاده می‌کنند که سرشار از گلوسیدهای مرکب و پروتئین‌ها هستند، در مقایسه با کسانی که از غلات شیرین مصرف کرده‌اند و یا اصلاً ناهار نخورده‌اند، از قدرت حافظه بالاتری برخوردارند.

پیشنهاد ما به شما: نیمی از بشقاب کودکتان را با سبزیجات رنگی پر کنید، یک چهارم دیگر آنرا با یک تکه مرغ و یا یک پروتئین کم چرب دیگر و یک چهارم باقی مانده را با یکی از غلات کامل پر کنید مثل جو، برنج کته شده و یا برنج قهوه‌ای.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.