افزایش خطر چاقی با نقل مکان به جایی دیگر

افزایش خطر چاقی با نقل مکان به جایی دیگر

 

بهتر است بدانید افرادی که به تازگی محل زندگی خود را جابجا کرده اند و به محل جدیدی نقل مکان کرده اند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار دارند انواع بیماری های قلبی و عروقی و  امراض سرطانی تهدیدی برای سلامت افراد چاق به شمار می روند.

نقل مکان به محله هایی که از نظر اجتماعی-اقتصادی محروم هستند می تواند خطر چاقی را افزایش دهد. این ادعا نتایج تحقیقی است که در مجلۀ  American Journal of Preventive Medicine به چاپ رسیده است. چاقی یکی از نگرانی های سلامتی جامعۀ آمریکایی می باشد ، بطوریکه حدود ۷۸.۶ میلیون بزرگسال و ۱۲.۷ میلیون کودکو نوجوان را تحت تأثیر قرار داده است.در تحقیقات بیشماری بیان شده است که وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک شخص می تواند بر روی خطر چاقی او تأثیر بگذارد.

برای مثال،بنا بر گزارشی که در سال ۲۰۱۰  توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC  ) ارائه شده است احتمال چاقی در زنان با درآمد بالا در مقایسه با زنان با درآمد پایین کمتر است.در تحقیق اخیر دکتر Tiffany M. Powell-Wiley ، محقق موسسه ملی قلب، شش و خونِ ایالات متحده، و همکارانش این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا نقل مکان به محلۀ دیگر بر روی افزایش وزن شخص تأثیر می گذارد یا خیر.برای این منظور، این تیم تحقیقاتی داده های مربوط به مطالعۀ قلب ایالت دالاس را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق ۳۰۰۰ فرد ۱۸ تا ۶۵ ساله حضور داشتند که از ایالت دالاس نقل مکان کردند.بنابر نتایج این تحقیق در مقایسه با افرادی که به یک محلۀ با نمرۀ شاخص محرومیت پایین تریا به یک محلۀ هم سطح با محلۀ قبلی خود نقل مکان کردند، آن افرادی که به یک محلۀ با نمرۀ شاخص محرومیت بالاتر نقل مکان کردند وزن بیشتری بدست آوردند.در نتیجه می توان گفت افرادی که به یک محلۀ محروم تر از نظر اجتماعی-اقتصادی نقل مکان کردند وزن بیشتری بدست آوردند.

خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، در افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، افزایش می‌یابد. برآورد شده که درصدی از کل موارد مرگ و میر سالیانه مرتبط با سرطان رابطه تنگاتنگی با افزایش وزن بدن دارند مانند سرطان‌های پستان (در زنان یائسه)، روده بزرگ، رحم، کلیه، مری ، پروستات و ریه.
اضافه وزن و چاقی با ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، آرتروز، آسم، قطع تنفس (آپنه) درهنگام خواب، بیماری‌های کیسه صفرا، اختلالات قاعدگی و اختلالات روانی مانند افسردگی در ارتباط است. متاسفانه جامعه ما نیز به سمت کم‌تحرکی، پرخوری و در نتیجه افزایش وزن در حال حرکت است، به طوری که حدود نیمی از جمعیت مردان و زنان ایرانی اضافه وزن دارند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *