افزایش شانس زنده ماندن مبتلایان به سرطان کولون

افزایش شانس زنده ماندن مبتلایان به سرطان کولون

آیا میدانستید محل سرطان کولون در افزایش یا کاهش طول عمر این بیماران نقش مهمی ایفا میکند؟ تاثیرگذاری و سرعت پیشروی تومور در نواحی سمت راست شکم با تومور در نواحی سمت چپ شکم این بیماران متفاوت است و می تواند مرگ آن ها را سرعت ببخشد.


یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که محل واقع شدن سرطان کولون می‌تواند بر شانس زنده ماندن بیمار تاثیرگذار باشد. گزارشی از این مطالعه در JAMA Oncology منتشر شده است. سرطان‌های کولون از نظر مکانی به دو نوع سمت راست و سمت چپ تقسیم می‌شوند. محققان در این مطالعه، به سرپرستی دکتر فائوستو پترلی، اطلاعات مربوط به ۶۶ مورد از مطالعات پیشین را مورد ارزیابی مجدد قرار دادند. این مطالعات مجموعا شامل بیش از ۱.۴ میلیون نفر از بیماران می‌شدندکه وضعیت آن‌ها به‌طور متوسط برای ۵ سال مورد پیگیری قرار گرفته بود. نتایج نهایی نشان دادند که بیماران مبتلا به سرطان کولون از نوع تومور سمت چپ، تقریبا ۲۰ درصد کمتر از مبتلایان به نوع تومور سمت راست با مرگ مواجه می‌شوند. دکتر دیوید برنشتاین، رییس بخش کبدشناسی در Northwell Health، درباره این بررسی جدید می‌گوید: «سرطان‌های سمت چپ، از نظر مکانی به مقعد نزدیک‌تر هستند و در رکتوم، کولون سیگموئید و کولون نزولی واقع شده‌اند. این نوع از سرطان‌ها معمولا با توجه به شرایط‌شان با خون‌ریزی یا انسداد نسبی همراه می‌شوند و بیماران مبتلا به آن باید هرچه سریع‌تر به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنند.

این متخصص در ادامه می‌گوید: «ضایعات سمت راست (واقع‌شده در قسمت اولیه کولون و در نزدیکی محل اتصال با روده کوچک)، معمولا با انسداد همراه نیستند. با این‌حال، باعث ابتلا به کم‌خونی می‌شوند و احتمال پیشروی آن‌ها در قالب بیماری متاستاتیک (خصوصا در کبد) بیشتر است. از آن‌جایی که تومورهای سرطانی سمت راست کولون معمولا دیرتر تشخیص داده می‌شوند، پیش‌آگهی بدی نسبت به سرطان‌های کولون سمت چپ دارند».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *