اهمیت مصرف مفیدترین کلم ها در فصل پاییز

اهمیت مصرف مفیدترین کلم ها در فصل پاییز

 

از بهترین کلم ها می توانیم به کلم بروکلی اشاره کنیم این کل در فصل پاییز یافت می شود می توانید برای افزایش سلامتی تان از این کلم استفاده کنید. کلم بروکلی برای مبارزه با سرطان بهترین انتخاب است. همچنین برای کنترل فشار خون و چربی سوزی نیز انتخاب خوبی به شمار می رود.

یکی از بهترین گزینه‌هایی که باید آن را به برنامه غذایی خودتان اضافه کنید، کلم بروکلی است. این گیاه که در خانواده کلم‌ها قرار می‌گیرد، منبع مهمی برای دریافت مواد مغذی مختلف است: ویتامین C، فیبر، بتاکاروتن، فولات و پتاسیم. کلم بروکلی با توجه به داشتن کالری خیلی کم (فقط ۱۵ تا ۲۵ کالری در هر وعده مصرفی) باعث اضافه‌وزن نمی‌شود. می‌توانید کلم بروکلی را بخارپز کنید یا آن را به انواع سوپ‌ها اضافه کنید. استفاده از آن در سالاد همراه با پرتقال و زیتون، واقعا جذاب و مفید است.

 

سبزی جذاب و مهم بعدی، باز هم از خانواده کلم‌ها است: کلم بروکسل. این کلم علاوه بر این‌که ویتامین C، ویتامین A و منگنز دارد، میزان زیادی از فلاونوئیدها را در خود گنجانده است. یک فنجان از کلم بروکسل حاوی ۴ گرم فیبر غذایی است که به هضم غذا کمک می‌کند، از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و مانع از افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. شما می‌توانید کلم بروکسل را به‌صورت بخارپز و کباب‌شده در کنار غذای اصلی، یا به‌صورت خام و همراه با سیب به‌عنوان سالاد بخورید.

شاید برای‌تان عجیب باشد، اما استفاده از دانه کدو تنبل در فصل پاییز واقعا برای سلامتی مفید است. هر وعده مصرفی از دانه کدو تنبل، ۱۴ درصد از نیاز روزانه بدن به روی (زینک) را فراهم می‌کند. بهتر است که این دانه‌ها کمی برشته کنید و همراه با روغن زیتون روی سالاد بریزید. این دانه‌ها با توجه به کالری خیلی کم‌شان می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای تنقلات چرب و دارای کالری زیاد باشند.

بروکلی متعلق به خانواده‌ی کلم‌ها است و قدرت ضد سرطانی‌اش نیز به همین دلیل است. باید بدانید که همه‌ی خانواده‌ی brassicace ها همین خاصیت را دارا می‌باشند.

بروکلی از ۹۰ درصد آب تشکیل شده و حاوی مواد مغذی فوق‌العاده‌ای است. یک عدد بروکلی کوچک به اندازه‌ی یک فنجانجو، فیبر و به اندازه‌ی دو عدد پرتقال، ویتامین C دارد. حتی می‌توان از برگ‌های بروکلی نیز استفاده کرد چون خوردنی‌اند.

در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است. باید بگوییم که بروکلی خاصیت ضد سرطانی‌اش را مدیون ترکیبات گوگردی مثل سولفورفان است و بوی آن نیز ناشی از همین ماده است. سولفورافان ژن‌های ما را از خطر افزایش آنزیم‌هایی که به بروز سرطان منجر می‌شود، آگاه می‌سازد.

شما با افزایش مصرف بروکلی خطر ابتلا به سرطان سینه، ریه، معده و کولون را به نصف می‌رسانید.

در بین گیاهان خوردنی، بروکلی مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است

همچنین پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سولفورافان می‌تواند با باکتری‌هایی که باعث زخم معدهمی‌شوند مقابله کند.

نکته جالب توجه این است که بروکلی منبع غیر لبنیکلسیم و پتاسیم بوده و برای استخوان‌ها و فشار خون بسیار مفید است.

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در بروکلی از بروز آب مروارید در چشم‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین از سلول‌های مغزی در برابر حمله‌ی رادیکال‌های آزادی که به حافظه آسیب می‌زند، حافظت می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *