اهمیت یادگیری کنترل عاطفی

اهمیت یادگیری کنترل عاطفی

از فقدان کنترل عاطفی در فرزندتان چه میدانید؟ این امر می تواند موجب بروز مشکلات رفتاری فراوانی در وی شود، کنترل عاطفی و احساسی در کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است می تواند باعث پیشگیری از سرخوردگی و اختلالات اضطرابی در آن ها شود.

کودکان در طول دوران رشد، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند. مشکل زمانی می‌تواند به وجود بیاید که کودک قادر به کنترل عاطفی خودش در مقابل حالت‌هایی مثل خشم، سرخوردگی، ترس و ناراحتی نباشد. فقدان کنترل عاطفی معمولا به طغیان‌های احساسی، گوشه‌گیری اجتماعی، پرخاشگری،‌ اختلال اضطرابی و افسردگی منجر می‌شود. اگر می‌خواهید در این زمینه به فرزند خُردسال‌تان کمک کنید، باید به او مهارت‌هایی را آموزش دهید که به تنظیم و کنترل احساسات او به‌طور موثری کمک می‌کند.

پیش از همه چیز باید به کودک کمک کنید تا احساسات مختلف را بشناسد و توانایی تشخیص آن‌ها را به دست آورد. می‌توانید این کار را با نشان دادن تصویرهایی از حالت‌های مختلف چهره به او شروع کنید و از او بخواهید تا احساسات مختلف را شناسایی کند. هر احساسی دارای ویژگی‌های متمایزی در صورت است. تشخیص احساسات به تقویت هوش هیجانی کودک کمک می‌کند و او را قادر می‌سازد تا احساسات خودش را به بیان دربیاورد. در ادامه باید کشف کنید که چه چیزهایی واکنش‌های عاطفی فرزند شما را برانگیخته و تحریک می‌کنند. محرّک‌ها همان تجربه‌هایی هستند که به احساسات، افکار و رفتارهای خاصی منجر می‌شوند. محرک‌های شایع برای سرخوردگی شامل این موارد هستند: تغییر در رفتار‌های عادی روزمره، نزاع با دوستان یا اعضای خانواده و انتظارات یا فشارهایی که به کودک وارد می‌شوند. شما به‌عنوان والدین باید کشف کنید که مشکلات عاطفی فرزند شما در کدام محیط خاص مثل خانه یا مدرسه اتفاق می‌افتند. افزایش آگاهی کودک نسبت به این‌که چه چیزهایی باعث برانگیخته شدن احساساتش می‌شود، به او در کنترل کردن این موقعیت‌های عاطفی کمک می‌کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.