اگر از ابتدای سال درس نخوانده اید گذشته را فراموش کنید!

اگر از ابتدای سال درس نخوانده اید گذشته را فراموش کنید!

اگر از ابتدای سال درس نخوانده اید روش های زیر به شما کمک میکند

گاهی اوقات درس خواندنشان را از ابتدای سال آغاز نمی کنند و در آخر سال به فکر درس خواندن می افتند شما میتوانید با راهکارهای زیر گذشته را فراموش کنید و دوباره درس خواندن را آغاز نمایید.

با همه توصیه هایی که از ابتدای سال تحصیلی برای مطالعه روزانه درس ها به دانش آموزان می شود، باز هم همیشه کسانی هستند که از ابتدای سال درس هایشان را نخوانده و روی هم تلنبار کرده اند و هر قدر به زمان امتحانات میان ترم نزدیک تر می شوند، مشکل شان حل نشدنی‌تر به نظر می رسد. هر چند باید بپذیرید که فرصت های بسیار خوبی را برای یادگیری از دست داده اید، اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. پس تا دیرتر نشده، دست به کار شوید تا در امتحانات ترم اول به مشکل نخورید.

 

معرفی روش های موفقیت تحصیلی

در هر مقطع تحصیلی که باشیم با نزدیک شدن به فصل امتحانات دلهره و اضطراب به سراغمان می آید و این سوال در ذهنمان ایجاد می شود که آیا می توانیم نتیجه خوبی در امتحانات کسب کنیم یا نه؟ این دغدغه خاطر وقتی شدیدتر است که از اول سال تحصیلی با برنامه مدون جلو نرفته و به صورت پراکنده مطالعه کرده باشیم و با حجم زیادی از درس های مطالعه نشده روبه‌رو شویم و نگران تمام نشدن مطالعه آن ها تا قبل از شروع امتحانات باشیم. در ادامه این مطلب به معرفی روش هایی می پردازیم که به دانش آموزان کمک می کند در مدت زمانی محدود برای خود یک برنامه ریزی درسی مفید طراحی کنند.

تنظیم برنامه درسی جدید

درس خواندن هم مانند سایر کارهای زندگی به برنامه ریزی و تنظیم وقت نیاز دارد. برنامه ریزی به شما کمک می کند استفاده مفید تری از زمانی که در اختیار دارید داشته باشید و انرژی خود را بیهوده هدر ندهید. شما فرصت را از دست داده اید اما با توجه به نقاط ضعف و قوت خود که باید به شناخت خوبی از آن ها رسیده باشید، دوباره برنامه ریزی کنید و به جای مرور مباحثی که به آن ها تسلط دارید سراغ بخش هایی از هر درس بروید که کمتر به آن مسلط هستید و پس از مطالعه کامل کتاب درسی و جزوه معلم، تمام تمرین های آن مبحث را حل کنید و سپس به سراغ حل چند نمونه سوال امتحانی از آن مبحث بروید تا اطمینان حاصل کنید به آن مطلب تسلط کافی پیدا کرده اید.

 

گذشته را فراموش کنید

نگذارید استرس نمرات پایین در طول سال یا موفق نشدن در درس ها به شما لطمه بزند. شما باید از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید و به جبران آن ها در آینده امیدوار باشید. قضاوتی که شما درباره خود می کنید می تواند روی نتیجه امتحانات تأثیر منفی بگذارد پس قضاوت بی رحمانه ای درباره توانایی هایتان نداشته باشید.

 

از مطالعه هیچ درسی غافل نشوید

هر درسی برای خود اهمیت ویژه‌ای دارد پس گزینشی درس نخوانید و برای همه درس ها ارزش قائل شوید. کنار گذاشتن هر کتابی، اشتباهی بزرگ و جبران ناپذیر است.

 

مکان و زمان مناسب برای مطالعه داشته باشید

برای مطالعه یک مکان راحت و ساکت انتخاب کنید. محل مطالعه باید ساکت و آرام باشد که در آن دچار حواس پرتی نشوید و عوامل مزاحمی مانند تلفن همراه و کامپیوتر را از مکان مطالعه خود حذف کنید تا از زمان اندک تان، نهایت بهره را ببرید. همچنین تنظیم زمان مطالعه بر مبنای ویژگی شخصیتی هر فرد، نکته ای اساسی است؛ یعنی این که شما چه وقت در بهترین وضعیت هستید و مطالعه شما بیشترین بازدهی ممکن را دارد. این زمان طلایی را بشناسید تا بهره وری تان در حداکثر قرار گیرد.

 

کارهای ناتمام خود را کنار بگذارید

قبل از شروع  مطالعه، به هیچ کار ناتمامی نپردازید چون هنگام مطالعه به آن موضوع نیمه تمام فکر می کنید و موجب تخیل و رویاپردازی می شود بنابراین زمانی که می دانید باید ذهنتان را درگیر مطالعه کنید دیگر به فکرهای بیهوده نپردازید.

 

خود را درگیر منابع درسی متعدد نکنید

استفاده از جزوات و کتب کمک درسی مختلف در این ایام، نه تنها سودمند نیست بلکه باعث اتلاف وقت و انرژی و ایجاد سردرگمی خواهد شد؛ بنابراین بهترین شیوه، تمرکز روی مطالب موجود در کتاب درسی است. البته اگر فرصت بیشتری داشتید، می توانید به مباحث بعدی بپردازید.

 

فعالیت های غیر درسی تان را محدود کنید

اگر در مدت سال تحصیلی، فعالیت های فوق برنامه غیر درسی داشته اید با توجه به زمان اندک باقیمانده تا امتحانات، سعی کنید تا حد امکان آن ها را محدود کنید و بیشتر وقت و تمرکز خود را روی درس بگذارید.

 

سخت کوشی تا رسیدن به نتیجه مورد نظر

یکی از عوامل مهم موفقیت، اراده و خواستن در به دست آوردن آن است. برای این منظور سماجت و پافشاری لازم است. باید بدانید افراد موفق لزوما باهوش تر و با استعدادتر از دیگران نیستند؛ اما برای رسیدن به موفقیت، سخت تلاش می کنند و پا پس نمی کشند. آن ها می دانند که موفقیت به سمتشان نمی آید بلکه باید به دنبالش بروند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.