باید و نباید های مصرف شیر گیاهی

باید و نباید های مصرف شیر گیاهی

از مزایا و معایب شیر گیاهی برای فرزندتان چه میدانید؟ استفاده از این محصولات چه فوایدی برای سلامتی کودکان در بر دارد؟ تفاوت شیرگیاهی با شیر حیوانی در چه مواردی است ؟ بهتر است قبل از استفاده از شیر گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

متخصصان می‌گویند دادن شیرهای گیاهی به کودکان زیر یک سال می‌تواند باعث بروز مشکل‌های تغذیه‌ای در آنها شود. شیر سویا, شیر بادام, شیر برنج,شیر گردو و … حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودکان نیستند. به گفته متخصصان انجمن فرانسوی‌زبانان تغذیه، تاکنون گزارش‌های زیادی درباره مشکل‌های تغذیه‌ای کودکانی دریافت شده که با شیرهای گیاهی تغذیه شده‌اند. برخی از این کودکان حتی تا پای مرگ پیش رفته‌اند. کودکان تا قبل از یک سالگی رشد سریعی دارندو باید به اندازه کافی انرژی، پروتئین، چربی، مواد مغذی، ویتامین و ریزمغذی دریافت کنند. در صورتی که این مواد به اندازه کافی در برنامه غذایی آنها گنجانده نشده باشد دچار سوءتغذیه و افت رشد می‌شوند. در این سن وزن کودک باید ۳ برابر، قدش ۲ برابر و مغز نیز از ۳۰۰ گرم هنگام تولد به یک کیلوگرم برسد.

شیرمادر بهترین ماده غذایی برای کودکان تا ۴ یا ۶ ماهگی است و بعد از این سن باید در کنار شیر مادر، تغذیه کمکی را آغاز کرد. تنها شیرهای حیوانی است که به اندازه کافی چربی و پروتئین و ریزمغذی‌های ضروری دارد و نباید در ۲ سال نخست زندگی اصلا به کودک شیر گیاهی داد.

مادران نیز در دوران شیردهی باید به تغذیه خود توجه داشته باشند. خانم‌هایی که گیاه‌خوار هستند باید حتما از مکمل‌های ویتامین B۱۲ در طول بارداری و شیردهی مصرف کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *