بررسی چند عادت‌ مضر برای سلامتی

بررسی چند عادت‌ مضر برای سلامتی

 

نیمی از دلایل ایجاد اضافه وزن در بدنمان به عادت تغذیه ای روزانه ما مربوط میشوند. از جمله عادت های چاق کننده مضر برای سلامتی می توانیم به غذاخوردن پای تلویزیون و بیدار ماندن تا پاسی از شب اشاره کنیم. سعی کنید از تماشای تلویزیون به صورت طولانی مدت بپریزید.

بر اساس یکی از مطالعات اخیر که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است، دو عادت بد یعنی نداشتن خواب کافی و تماشای بیش از حد تلویزیون، بدترین تاثیر را بر روی رژیم غذایی می‌گذارند. به نظر محققان، این عادات بد فقط با اضافه‌وزن یا چاقی مرتبط نیستند،‌ بلکه باعث افزایش وزن هم می‌شوند.

مطالعات متعددی نشان می‌دهند که خواب کم‌تر از ۷ ساعت در شب، هورمون گرسنگی و هوس خوردن را بیشتر می‌کند. در واقع، وقتی انسان‌ها خسته می‌شوند، نمی‌توانند کنترلی بر روی غذا خوردن‌شان داشته باشند،‌ و این به‌خاطر فعالیت بیشتر هورمون‌های گرسنگی است که با کم‌خوابی دچار این حالت می‌شوند. در نهایت باید بدانید که اگر درست نخوابید و مدام خسته باشید، بیشتر احساس گرسنگی می‌کنید و کم‌تر به خوردن غذاهای سالم تمایل پیدا می‌کنید.

افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند، بیشتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند و بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که دلیلش، تصاویر غذاهای جذابی است که در تلویزیون پخش می‌شود. این تصاویر، هورمون گرسنگی (گرلین) را تحریک می‌کنند، و در نتیجه باعث گرسنه‌تر شدن انسان‌ها می‌شوند. اگر واقعا نمی‌توانید خودتان را از تلویزیون دور کنید، حداقل باید نسبت به تاثیری که بر روی مغزتان می‌گذارد، آگاه باشید، و موقع تماشای تلویزیون اصلا غذا نخورید.

اگر روزانه بیشتر از ۲ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنید، سعی کنید که موقع پخش آگهی‌های بازرگانی یا حتی موقع تماشای برنامه‌ها، تمرینات سبک و کششی انجام دهید. غذا خوردن موقع تماشای تلویزیون، باعث پُرخوری می‌شود و حتی میل غیرقابل‌کنترلی برای خوردن غذاهای ناسالم ایجاد می‌کند.

ظروف بزرگ، بدون اینکه متوجه شویم ما را به بیشتر خوردن تشویق می‌کنند. در مطالعه‌ای مشخص شد که علاقه‌مندان به سینما که پاپ کورن‌هایی در بسته بندی‌های بزرگ را هنگام تماشای فیلم می‌خوردند، ۴۵ درصد بیشتر از افرادی که پاپ کورن‌هایی با بسته بندی کوچک -محتوی‌‌ همان مقدار پاپ کورن- می‌خوردند، عادت به زیاد خوردن پیدا کرده‌ بودند.

راه حل: در ظروف کوچک غذا بخورید. بشقاب بزرگ شام خود را با ظرف سالاد عوض کنید. هرگز مستقیماً در ظروف بسته بندی شده غذا نخورید.

برای هر عادت بدی ، یک عادت خوب هم هست . تنها راه برای تبدیل یک انتخاب صحیح به یک عادت سالم ، تکرار است . پس شروع به حذف کردن عادات ناسالمتان کنید ، تا به زودی چند کیلویی وزن کم کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *