بهار فصل آرامش بخش آمد

بهار فصل آرامش بخش آمدحالا دیگر خبری از آسمان تیره و ابر آلود نیست . آسمان رنگ عوض کرده و با رعد و برق های گاه و بیگاهش نوید آمدن بهار را می دهد . شکوفه های درختان غنچه کرده و برگ ها بار دیگر در نقش ردای سبز روی درختان ظاهر شده اند . هر طرف که می نگریم جلوه ای از قدرت لایزال خداوند را نظاره گر خواهیم بود . چکاوک ها و پرستوها نیز با سر دادن نغمه های دلکش و فرح بخش خود قاصد این هستند که به طبیعت نوید آمدن بهار را بدهند . براستی که بهار پیام آور عشق و رویش است , موسم سرور و آشتی است و با آمدنش دل ها را سرشار از شادی , شعف و سرزندگی میکند.

 

بهار در ذات خود قداست , پاکی و آرامش را همراه دارد .

آغاز این پاکی برای ما ایرانی ها اما به  مراتب زیباتر است , چرا که با تحویل سال و نوروز همزمان است . نوروز با آمدنش , خاطرات شیرین عیدی گرفتن دوران کودکی از دستان پدر بزرگ و مادر بزرگ هایمان را برایمان تداعی میکند , ذوق کودکانه برای پوشیدن لباس های نو , تماشای ماهی های قرمز حوض حیاط خانه مادر بزرگ , خاطرات شیرینی که هرگز فراموش نمی شوند . نکته جالب اما اینکه در فرهنگ ما , بهار و نوروز و دنیای آشپزی با هم عجین شده و در یک تقاطع به هم گره می خورند ,  در واقع , علاوه بر آماده کردن سبزه , سفره هفت سین و ماهی قرمز و سایر عناصر بصری نوروزی , در فرهنگ آشپزی برای نوروز هم یک پوشه باز کرده این و تعدادی خوراک در آن گنجاندیم که هر کدام فلسفه خاص خود را برای حضر در این زمان دارند .

سبزی پلو با ماهی و رشته پلو از بارزترین و شاخص ترین این خوراک ها هستند . می توان گفت که حضور ماهی یا رشته پلو در سفره شب تحویل سال به یک فرهنگ تبدیل شده است , یعنی هر قدر هم که از خوراک های سنتی ایرانی دور افتاده باشیم و به دلایل مختلف همچون شاغل بودن و وقت نداشتن سراغ فست فودها و ساندویچ ها رفته باشیم , در این شب خود را ملزم به تهیه ماهی با پلو می کنیم تا از این طریق طعم  نوروز را بچشیم .

امیدوارم سال جدید سالی توام با موفقت و کامیابی , بهروزی و سرافرازی برای همه شما عزیزان باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *