به این دلایل شیر سویا بخورید

به این دلایل شیر سویا بخورید

به این دلایل شیر سویا بخورید

شیرسویا یک ماده پروتئینی قوی می باشد و پروتئینی در سطح گوشت دارد و دارای کلسیم می باشد در این مطلب به طور کامل خواص شیر سویا را شرح داده ایم به این دلایل شیر سویا بخورید .

شیرسویا محلولی پروتئینی و حاوی چربی، کربوهیدرات و ویتامین‌هایی چون B۱ ،B۶ ،E و همچنین لسیتین و فیبر است. این شیر حدودا” یک‌ چهارم کلسیم شیرگاو را دارد و معمولا تولیدکنندگان به آن کلسیم می‌افزایند.

شیرسویا اگر چه در مقایسه با شیر گاو کلسیم پایین‌تری دارد، ولی حاوی فاکتورهایی است که به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. بنابراین بهتر است افراد خصوصا” خانم‌ها از قبل دوران یائسگی برای پیشگیری از پوکی استخوان، هم از مواد کلسیم‌دار مثل شیر و هم از مواد جاذب کلسیم چون شیرسویا استفاده کنند.

شیرسویا به جهت پروتئین بالا، پروتئینی شبیه گوشت دارد و حاوی تعدادی از اسید آمینه‌های ضروری است، اما در مقایسه، شیرگاو پروتئین با کیفیت‌تری داشته و نباید شیرسویا را جایگزین آن کرد.

چربی این نوشیدنی در مقایسه با شیرمعمولی به جهت اسیدهای چرب غیراشباع از افزایش کلسترول جلوگیری و از ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌کاهد.

این شیر برخلاف شیر گاو لاکتوز ندارد و برای افرادی که دچار عدم‌ تحمل لاکتوز هستند مناسب است. البته بد نیست بدانید که وجود برخی قندها در سویا موجب می‌شود این شیر کمی ‌نفاخ باشد.

خواص اصلی شیر سویا مربوط به گروهی از ایزوفلاونوییدها و فیتواستروژن‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و شبه‌ هورمونی دارند. این دو ترکیب می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن چون سرطان پستان و پروستات و همچنین کاهش عوارض یائسگی چون گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی و سردرد موثر باشند.

اما اگر از سویا و فرآورده‌های آن به مقدار خیلی زیاد استفاده کنید خود می‌توانند عامل بروز سرطان شوند. در واقع مقدار مازاد فیتواستروژن‌ها در بدن می‌توانند رشد سرطان‌ های مرتبط با هورمون را تحریک کنند به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف زیاد سویا خصوصا مکمل آن را بدون مشورت با پزشک مربوطه توصیه نمی‌کنند.

حساسیت به شیر سویا

عدم تحمل سویا، حالتی است که در آن دستگاه گوارش فرد نمی‌تواند پروتئین شیر سویا یا غذاهایی که در تهیه آنها از سویا استفاده شده را هضم کند. این مشکل در کودکان و نوزادان بسیار شایع است و نشانه‌های آن در نوزادان مبتلا که مادرانشان از غذاهای حاوی سویا استفاده کرده باشند، پدید می‌آید.

شایع‌ترین علائم در نوزادان و کودکان، استفراغ، گریه مکرر و اسهال آبکی و در بزرگسالان سردرد، گیجی، منگی، تعرق زیاد، تحریک‌ پذیری، تپش قلب و گاهی تنگی‌ نفس است.

خطرناک‌ترین علامت این بیماری شوک حساسیتی آنافیلاکسی است که با افت فشارخون، ضربان سریع قلب ،تب و از دست‌دادن هوشیاری بروز می‌کند. این اختلال، درمان دارویی و قطعی ندارد و فقط باید از غذاهای حاوی سویا پرهیز کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.