بیماری ایدز بر روی سالمندان چه تاثیری میگذارد؟

بیماری ایدز بر روی سالمندان چه تاثیری میگذارد؟

تاثیر بیماری ایدز بر روی سالمندان

در مطلب زیر در مورد تاثیر بیماری ایدز بر روی سالمندان بحث کرده است معمولا سالمندان بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان نسبت به جوان ها بدنی اسیب پذیر دارند و بیماری ایدز تاثیر بیشتری بر روی بدنشان دارد.

سالانه تعداد افراد سالمندی که در جهان به ایدز مبتلا می‌شوند، رو به افزایش است. حدود ۱۰ درصد از افراد HIV مثبت، بیش از ۵۰ سال سن دارند. از آنجا که افراد مسن، کمتر آزمایش ایدز می‌دهند، این آمار ممکن است حتی بیشتر هم باشد. علت آن هم پایین بودن سطح آگاهی در میان سالمندان نسبت به جوانان است.

یکی دیگر از دلایل شیوع بیشتر این بیماری به ویژه در بین زوج‌های سالمند، عدم استفاده از کاندوم است زیرا این زوج‌ها دیگر نگران بارداری نیستند. متأسفانه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی سالمندان در زمینه ایدز در کشورهای مختلف بسیار ضعیف است. همچنین پزشکان و پرستاران، کمتر از بیماران سالمند خود درباره سابقه روابط جنسی یا تزریقات و عمل‌های جراحی سؤال می‌کنند.

ممکن است خیلی از افراد بالای ۵۰ سال به ویروس HIV مبتلا باشند اما علایم آن را به حساب نشانه‌های پیری بگذارند. حتی احتمال اینکه سال های قبل به این ویروس مبتلا شده باشند و تا الان در دوره نهان بیماری بوده باشند نیز وجود دارد. در این صورت متاسفانه بیماری در مرحله پیشرفته خودش است و فرصت برای درمان یا سرکوب کردن ویروس کم است.

پس بهتر است سالمندان هرچه زودتر تست HIV را انجام دهند تا داروهای ضد HIV بهتر جواب دهد. اما بیشتر سالمندانی که از بیماری خود آگاه هستند، کمتر از خانه بیرون می‌آیند و حتی خانواده‌هایشان از این موضوع بی‌اطلاع هستند. این افراد بیش از مشکلات مربوط به ایدز، از افسردگی شدید رنج می‌برند.

سالمندان بیش از جوانان به حمایت فیزیکی و روانی نیاز دارند. علاوه بر این بسیاری از سالمندان هستند که در زمینه تأمین داروهای ضد HIV با مشکل روبه‌رو هستند. اگر با همسرتان زندگی می‌کنید، و یکی از شما طی سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۴ به هر دلیلی خون دریافت کرده‌اید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید، بهتر است هر دو نفرتان آزمایش تشخیص HIV را انجام دهید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *