بیماری زونا چیست؟ علت و راه های درمان زونا

بیماری زونا چیست؟ علت و راه های درمان زونا

 

بیماری زونا در بزرگسالان

تقریبا همه می دانند که زونا همان آبله مرغان است که در بزرگسالی و یا در میانسالی و کهنسالی سراغ افراد می رود. افرادی که در سنین کودکی و زیر یک سالگی به آبله مرغان مبتلا شده اند این ویروس را در بدن خود دارند و با تحریک این ویروس ها در سنین بالاتر و به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد این بیماری به سراغشان خواهد آمد.

عموما این نوع زخم ها به صورت خوشه ای هستند و در ابتدا به شکل تاول دیده می شوند و پس از ۴ یا ۵ روز تاول ها به شکل زخم در می­ آیند.

این زخم ها و تاول ها بسیار دردناک هستند و فرد مبتلا دچار درد بسیار زیادی است. اگر در مراحل اولیه بیماری به آن رسیدگی شود و فرد هم با خوردن ویتامین های گروه B و آهن سیستم ایمنی بدنش را تقویت نماید امکان بهبود بیماری طی ۱۰ تا ۱۲ روز وجود دارد.

البته در بیماران با سنین بالاتر ممکن است تا ماه ها یا حتی سال ها درد ناشی از بیماری همراه فرد مبتلا باقی بماند.

برای درمان این بیماری معمولا یک پماد حاوی استروئید و مسکن البته بجز استامینوفن داده میشود. استامینوفن ها موجب طولانی تر شدن روند بیماری میشوند.

عموما این بیماری بعد از ۵۰ سالگی رخ میدهد و در سنین بالای ۶۰ دردناک تر است. در سنین بالا بهتر است برای حفظ مقاوت بدن از انواع مکمل ها و ویتامین ها در صورت کمبود آنها در بدن استفاده شود. البته صرفا نباید در سنینی که عرض کردیم به این بیماری مبتلا شوید. ممکن است برخی در سنین کمتر هم زونا بگیرند.

بعضی ها سوال می کنند یا بیماری زونا کشنده است؟ جواب خیر است. زونا با وجود اسم ترسناکش قابل درمان بوده و در صورت توجه و رسیدگی به فرد بیمار بسیار آسان درمان می شود.

برخی افراد فکر می کنند آنهایی که در کودکی آبله مرغان نگرفته اند در سنین بالاتر به زونا مبتلا می شوند اما بر عکس آن دسته از افراد که دچار آبله مرغان شده اند دچار زونا هم می شوند.

بهتر است افراد مبتلا به زونا با کودکان و زنان باردار در طول بیماری تماس نداشته باشند و روی تاول و زخم ها را بپوشانند و هر روز پوست خود را شستشو دهند.

ضمنا پیشنهاد می شود، اگر کسی کرم یا پماد تجویز شده توسط پزشک را به پوست شخص مبتلا به بیماری زونا می زند، این کار را با دستکش انجام دهد تا این بیماری منتقل نشود.

زخم و تاول ها ممکن است در جاهای مختلف بدن مشاهده شود ولی بیشتر در پشت بدن یا روی سینه نمایانگر می شود که بیماری دردناکی به حساب می آید.

 

همچنین می توانید برای مشاهده عکس های بیماری زونا وارد لینک زیر شوید:

عکس های بیماری زونا یا همان آبله مرغان بزرگسالان (بالغین)


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *