تاثیر داروهای گوارشی بر مبتلا شدن به زوال عقلی

تاثیر داروهای گوارشی بر مبتلا شدن به زوال عقلی

تاثیر داروهای گوارشی بر مغز

در مطلب زیر در مورد تاثیر داروهای گوارشی بر مغز صحبت شده و طبق جدیدترین نظریه ها بعضی از داروهی گوارشی بر مغز و زوال عقلی بسیار تاثیر میگذارند که در زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم.

محققان آلمانی در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که نوع رایجی از داروهای سوزش سر معده ممکن است خطر ابتلای سالمندان به زوال عقل را افزایش دهد. این گروه‌ از داروها که با عنوان مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) شناخته می‌شوند، شامل داروهایی مثل پریلوسک، نکسیوم و پریواسید است.

این داروها، میزان اسید تولیدشده توسط معده را کاهش می‌دهند و از این طریق به کاهش سوزش سر معده کمک می‌کنند. محققان آلمانی متوجه شدند که خطر ابتلا به زوال عقل در بین سالمندان ۷۵ سال به بالایی که از این داروها به‌طور منظم استفاده می‌کنند، ۴۴ درصد بیشتر از سالمندانی است که تا حالا از این داروها استفاده نکرده‌اند. با این‌حال، محققان تاکید می‌کنند که فقط توانسته‌اند

یک رابطه را کشف کنند، نه یک ارتباط علت و معلولی مستقیم. محققان می‌گویند که به نظر می‌رسد مهارکننده‌های پمپ پروتون، روی سطح بتا آمیلوئید و تاو تاثیر می‌گذارند، که هر دو پروتئین‌های مرتبط با بیماری آلزایمر هستند. از طرف دیگر، استفاده از این داروها می‌تواند به کمبود ویتامین B۱۲ در سطح بدن منجر شود که با زوال شناختی و زوال عقل مرتبط است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *