تاثیر درمان‌ های ضد التهاب بر استخوان

تاثیر درمان‌ های ضد التهاب بر استخوان

آثار مهم درمان ضد التهاب بر استخوان ها

در مطلب زیر در مورد درمان ضد التهاب استروئیدی صحبت شده است که با این درمان می توانید تاثیر بسیار زیادی بر استخوان ها داشته باشد که در زیر به همه این آثار اشاره می کنیم.

اُستُخوان جسم جامدی‌است که تشکیل‌دهندهٔ اسکلت جانوران و پاره‌ای از استخوان‌بندی است. استخوان به ریخت‌های گوناگون و اندازه‌های بسیار مختلف در بخش‌های اندام جای گرفته سازهٔ درونی و بیرونی پیچیده‌ای دارد. بخش بیرونی استخوان سفت و سخت و پدیدآمده از مواد آلی مانند کلاژن و املاح معدنی چون فسفات کلسیم و کربنات کلسیم است. استخوان‌ها دارای وزن کمی هستند ولی محکم و پایدارند و عملکرد بسیاری دارند. تولید گلبول‌های سفید و قرمز، انبار کردن املاح و بالا بردن توان جابجایی را استخوان انجام می‌دهد. استخوان در زبان پهلوی «astuxan» بوده‌است.

درمان‌های ضدالتهابی استروئیدی که در صورت ابتلای فرد به اسپوندیلاریت تجویز می‌شود محافظ استخوان است. بر اساس تحقیقی که مشروح آن در مجله Medicale Rheumatology منتشر شده است داروی ضد TNF آلفا و داروی ضدالتهابی استروئیدی که در شرایط التهاب

ستون فقرات و مفاصل ران تجویز می‌شود می‌تواند از استخوان محافظت کند. محققان مرکز انسرم در همکاری با مرکز روماتولوژی بیمارستان کوچین در پاریس حجم مواد معدنی استخوان را در ناحیه ستون فقرات و ران بررسی کردند و به مدت ۲ تا ۵ سال بیماران را زیرنظر گرفتند.

نتایج نشان داد در ۲ سال اول درمان با داروهای ضدالتهابی استروئیدی حجم بافت استخوانی ۲/۸ درصد در ۴۲ درصد بیماران کاهش می‌یابد. اما مصرف ادامه‌دار این دارها حجم توده استخوانی را بهبود بخشیده و مانع از دست رفتن بافت معدنی استخوان می‌شود. البته مصرف داروها باید همزمان با فعالیت فیزیکی مناسب باشد.

استخوان‌های بدن از بافت سخت و محکمی به نام بافت استخوانی همبند تشکیل شده‌است. استخوان یک بافت زنده و در واقع یک اندام است. رشد می‌کند، تغذیه می‌کند، تغییر شکل می‌دهد و می‌میرد. استخوان از سلول‌هایی تشکیل شده که به آن‌ها سلول‌های استخوانی یا استئوسیت (Osteocyte) می‌گویند. این سلول‌ها در کنار یکدیگر قرار نداشته و از هم فاصله زیادی دارند. فاصله بین این سلول‌ها را ماده‌ای بنام مادهٔ بین سلولی پر کرده‌است. این ماده را ماتریکس (Matrix) هم می‌گویند. این ماده یک داربست و شبکهٔ سه بعدی از پروتئین و مواد قندی بخصوصی تشکیل شده که روی آن املاح کلسیم رسوب کرده است. این املاح کلسیم عمدتاً از جنس هیدروکسی آپاتیت (Hydroxyapatite) هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *