تاثیر روان درمانی بر بیماران سرطانی

تاثیر روان درمانی بر بیماران سرطانی

از تاثیرات مثبت گفتاردرمانی بر بیماران مبتلا به سرطان چه میزان اطلاع دارید؟ برای پیشگیری از شدت یافتن اختلال اضطرابی و افسردگی در این افراد بهتر است از ترفندهای موثر برای روان درمانی کمک بگیرید. به مرور مشکلات روان‌شناختی در این افراد شدت پیدا خواهند کرد و نیاز به کنترل و مدیریت دارند.

یکی از جدیدترین مطالعاتی که در CANCER منتشر شده است، نتایج تازه‌ای درباره تاثیر نوعی روان‌درمانی در بین بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌کند. براساس این گزارش، گفتاردرمانی می‌تواند به نجات‌یافتگان از سرطان کمک کند تا با مشکلات فکری ناشی از شیمی‌درمانی مقابله کنند. آمارها نشان می‌دهند که تقریبا نیمی از افرادی که برای درمان سرطان از شیمی‌درمانی استفاده کرده‌اند، به وضعیتی مبتلا می‌شوند که به آن‌ “مغز شیمیایی” (chemo brain) می‌گویند.

افراد در این وضعیت ممکن است در دنبال کردن مکالمه‌ها یا به یاد آوردن مراحل یک پروژه دچار مشکل شوند.اگرچه این مسائل معمولا خفیف هستند، اما واقعا می‌توانند بر روی کیفیت زندگی، عملکرد شغلی و روابط شخصی تاثیر منفی بگذارند. این مطالعه شامل ۴۷ فرد نجات‌یافته از سرطان می‌شد که از شیمی‌درمانی استفاده کرده بودند. محققان تصمیم گرفتند تا بعضی از این افراد، ۸ جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای رفتاردرمانی شناختی (CBT) را بگذرانند و بقیه به هم جلسات گفتاردرمانی بروند. علاوه بر این، این افراد به پرسش‌نامه‌هایی درباره مسائل حافظه‌ای و اختلال اضطرابی پاسخ دادند. حافظه کلامی و سرعت پردازش حافظه‌ای آنان نیز مورد آزمایش قرار گرفت. درنهایت مشخص شد که افرادی که جلسات رفتاردرمانی شناختی را گذرانده بودند، مشکلات حافظه‌ای کمتر و سرعت پردازش حافظه‌ای بهتری را نسبت به گروه دیگر دارند. حتی مشکلات روان‌شناختی و اختلال اضطرابی این افراد بعد از گذراندن این دوره‌ها نسبت به قبل بهتر شده بود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.