تاثیر سرطان در کودکی بر ابتلا به بیماری قلبی

تاثیر سرطان در کودکی بر ابتلا به بیماری قلبی

آیا میدانستید کسانی که از سرطان در دوران کودکی رنج میبرند نسبت به دیگران بیشتر در معرض امراض قلبی در بزرگسالی هستند؟ابتلا به عارضه های قلبی و عروقی در این افراد بیشتر از دیگران مشاهده می شود شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در کودکی می تواند باعث ایجاد مشکلات قلبی در این افراد شود.

گروهی از محققان آمریکایی با انتشار گزارشی از مطالعه اخیرشان در Annals of Internal Medicine، نتایج تازه‌ای درباره پیامدهای آتی سرطان برای کودکان ارائه کردند. براساس این گزارش، خطر مواجه شدن با بیماری قلبی در دوران بزرگسالی برای کودکانی که از سرطان نجات پیدا می‌کنند، بیشتر می‌شود. در واقع، اثرات طولانی‌مدت خاصی که روش‌های درمانی ویژه سرطان باقی می‌گذارند، می‌توانندمنجر به اختلالات قلبی شوند که حتی علائمی هم ندارند. محققان در طول این مطالعه متوجه شدند ۳ تا ۲۴ درصد از کسانی که در کودکی از سرطان نجات پیدا کرده‌اند، در دهه ۳۰ سالگی از زندگی‌شان مبتلا به بیماری قلبی می‌شوند و زمانی که به دهه ۴۰ سالگی می‌رسند، این میزان به ۱۰ تا ۳۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

با این‌حال، در حالی که این مطالعه نشان‌دهنده ارتباطی بین درمان سرطان در دوران کودکی و ابتلا به بیماری قلبی در آینده است، اما رابطه علت و معلولی مستقیم و قطعی‌ای را ثابت نمی‌کند. یکی از محققان درباره نتایج به دست آمده می‌گوید: «به احتمال زیاد، افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، بیش از آن‌که تحت تاثیر خود سرطان باشد، از درمان سرطان به‌وسیله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نشأت می‌گیرد».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *