تاثیر سیگار بر روی ژن های ریه

تاثیر سیگار بر روی ژن های ریه

خطرات سیگار بر روی بدن

دانشمندان طی جدیدترین تحقیقاتی که بر روی افراد سیگاری انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که دود سیگار بر روی تمامی ژن های ریه تاثیر بسیار زیادی میگذارد و این تاثیرات بسیار زیاد میباشد.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سیگار کشیدن با آسیب‌های ژنتیکی قابل توجهی در ریه‌ها و اندام‌های دیگر بدن مرتبط است. در این مطالعه، بیش از ۵ هزار تومور سرطانی مربوط به افراد سیگاری و غیرسیگاری مورد بررسی قرار گرفتند. گزارشی از این مطالعه در Science منتشر شده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که افرادی که هر روز یک بسته سیگار می‌کشند، سالانه ۱۵۰ جهش ژنتیکی را در ریه‌های خودشان تجربه می‌کنند. به نظر محققان، همین مساله نشان می‌دهد که چرا افراد سیگاری شدیدا در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. میزان این جهش‌های ژنتیکی در حنجره به‌طور میانگین در هر سال به ۹۷،

در حلق به ۳۹، در دهان به ۲۳، در مثانه به ۱۸ و در کبد به ۶ مورد می‌رسد. دکتر الکساندروف، از مسئولان این مطالعه، می‌گوید: «پیش از این، ما شواهد اپیدمیولوژیک زیادی درباره ارتباط بین سیگار کشیدن و سرطان داشتیم، اما با این یافته‌ها می‌توانیم تغییرات مولکولی ناشی از سیگار کشیدن را در DNA مشاهده کنیمو بنابراین، ما به زوایای تازه‌ای از نقش سیگار در ابتلا به سرطان دست پیدا کرده‌ایم».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *