تخریب دندان با رفتارهای نادرست روزمره

تخریب دندان با رفتارهای نادرست روزمره

 

اگر می خواهید مانع تخریب دندان هایتان شوید باید ابتدا در خورد و خوراک روزمره خود تجدید نظر کنید. برخی افراد عادت به دندان قروچه دارند در صورت تداوم این عادت پوسیدگی دندان ها حتمی خواهد بود. جویدن یخ هم از بدترین عادات مضر برای دندان ها به شمار می رود.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر فقط مرتب مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند، دیگر بهداشت دهان و دندان را کامل رعایت کرده‌اند. اما مسئله به این سادگی نیست چون خیلی از عادات روزمره انسان‌ها باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها و حتی مشکلاتی مثل پوسیدگی،فرسایش مینای دندان یا ترک‌خوردگی دندان‌ها می‌شود.

در ادامه به عادات و رفتارهای غلطی اشاره می‌کنیم که دندان‌پزشک‌ها خودشان هیچ وقت آن‌ها را انجام نمی‌دهند.یکی از این رفتارهای غلط اما رایج، جویدن یخ است. متاسفانه این کار می‌تواند دندان‌ها را ساییده کند، یا حتی باعث شکستن بخشی از دندان یا بیرون آمدن مواد دندان‌های پُرکرده شود. به نظر متخصصان، جویدن یخ درست مثل این است که سنگ بجوید! درست است که دندان‌های انسان از مستحکم‌ترین ماده‌های بدن تشکیل شده‌اند، اما واقعا برای تحمل این مقدار از فشار طراحی نشده‌اند.

بسیاری از بهترین مواد محافظت‌کننده روزانه برای دندان‌ها از طریق خوردن آب آشامیدنی فلورایدشده به دست می‌آید. در واقع، فلوراید این توانایی را دارد که دندان را در برابر پوسیدگی تقویت کند و مواد معدنی مورد نیاز دندان‌ها را تامین کند، و از این طریق پوسیدگی‌های جزئی دندان‌ها را ترمیم کند.

اغلب آب‌های بطری‌شده، فلوراید ندارند یا میزان فلوراید آن‌ها کم‌تر از حدی است که برای سلامتی دهان و دندان کافی باشد. به همین دلیل بهتر است از دهان‌شویه‌های فلورایدی استفاده کنید تا فلوراید مورد نیاز دهان‌تان را تامین کنید، و حتی بعد از استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نوشابه‌ها از آب شیر برای شستن فوری دهان‌تان استفاده کنید.

دادن شیشه‌ی شیر و آبمیوه به کودکان در زمان خواب باعث پوسیدگی دندان‌هایشان می‌شود. به‌خصوص اگر با شیشه‌ی شیر دردهانشان به خواب روند شکر زیادی دندان‌های کوچکشان را در معرض خطر قرار می‌دهد. شیشه‌ی شیر را دور از گهواره‌ی کودک بگذارید.

دندان‌قروچه یا همان به هم فشردن دندان‌ها به مرور زمان به آن‌ها آسیب می‌زند. این پدیده معمولاً به دلیل استرس و یا عادت‌های بد خواب ایجاد می‌شود و همین کنترل و جلوگیری از آن را مشکل می‌کند. خوردن غذاهای نرم در طول روز از آسیب این عادت نادرست می‌کاهد. همچنین استفاده از محافظ دهان در طول شب که از برخورد دندان‌ها به هم جلوگیری می‌کند بسیار مؤثر است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.