تفاوت در سبک فرزندپروری والدین

تفاوت در سبک فرزندپروری والدین

سبک فرزندپروری والدین تاثیر زیادی در نحوه رفتار اطفال در جمع میگذارد به عنوان مثال پدر و مادرهای اروپایی برخی اولویت ها را برای تربیت فرزندشان در نظر میگیرند که با نحوه فرزند پروری والدین آسیایی متفاوت است .هنجارهای فرهنگی در جوامع مختلف متفاوت است.

هنجارهای فرهنگی در تعیین سطح دلبستگی بین والدین و کودکان، نقش اساسی و مهمی ایفا می‌کنند. بنابراین ممکن است که استقلال فرزندان در برخی فرهنگ‌ها رایج باشد، و در برخی فرهنگ‌ها نیز دلبستگی رواج داشته باشد. مثلا والدین فرانسوی نسبت به والدین آمریکایی، فرزندشان را بیشتر به مستقل شدن تشویق می‌کنند. کودکان فرانسوی نیز از اوایل ۶ سالگی، حضور در اردوهای تابستانی را شروع می‌کنند. بسیاری از پدر و مادرهای آمریکایی به نظریه دلبستگی نزدیک‌تر هستندو مثلا به کودک کمک می‌کنند تا لباس بپوشد. در حالی که بسیاری از پدر و مادرهای اروپایی، این عادت‌ها را عجیب یا محدود‌کننده می‌دانند. (درباره سبک‌های فرزندپروری چه می‌دانید؟) بخش دیگری که در فرزندپروری تحت تاثیر فرهنگ‌های متفاوت قرار می‌گیرد، اقتدار والدین است. میزان کنترلی که والدین روی فرزندشان دارند، می‌تواند تحت تاثیر فرهنگ قرار بگیرد. مثلا والدین در سنت چینی تاکید می‌کنند که باید به اقتدار والدین احترام گذاشت و باید برای آن‌ها ازخودگذشتگی کرد. معمولا از کودکان انتظار می‌رود که خانواده را در اولویت اول قرار دهند و مطیع والدین باشند.

تنبیه بدنی، یکی از ابزارهایی است که برای دست‌یابی به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از پدر و مادرهای آمریکایی، خودشان را با سبک فرزندپروری مقتدرانه تطبیق داده‌اند که هم با تعیین محدودیت‌ها و هم با حمایت‌های خاص همراه است. همه این موارد، نشان از وجود فرهنگ‌های مختلف برای فرزندپروری دارند که ما باید مناسب‌ترین الگو را باتوجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان از بین آنها انتخاب کنیم و درباره خوب و بدشان هم حتما از یک روان‌پزشک کودک و نوجوان کمک بگیریم.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *