توصیه‌های مهم تغذیه‌ای و بهداشتی به مبتلایان اچ ای وی

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای و بهداشتی به مبتلایان اچ ای وی

مبتلایان اچ ای وی توصیه های تغذیه ای و بهداشتی را جدی بگیرید

بیماران مبتلا به اچ ای وی یا ایدز باید به یک سری از نکات بهداشتی و تغذیه ای مهم عمل کنند در مطلب زیر به نکته های مهم بهداشتی و تغذیه ای اشاره شده که امیدوارم لذت ببرید.

آیا می‌دانید که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۴ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به ایدز هستند؟ این در حالی است که تاکنون تعداد زیادی از مبتلایان هم در بسیاری از کشورها از جمله ایران، شناسایی نشده‌اند. براساس آمارهای این سازمان نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر از مبتلایان به این بیماری عفونی را افراد زیر ۱۵ سال تشکیل داده‌اند. در سال ۲۰۱۱ حدود دو و نیم میلیون نفر از مردم دنیا به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شدند که نزدیک به ۳۳۰ هزار نفر از آنها کودکان زیر ۱۵ سال بودند.

در همین سال، نزدیک به ۱.۷ میلیون نفر از مبتلایان به ایدز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که متاسفانه ۲۳۰ هزار نفر از آنها را بچه‌های زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دادند. همه ما بارها و بارها درباره راه‌های مختلف پیشگیری از ابتلا به ایدز و روش‌های انتقال این بیماری شنیده و خوانده‌ایم اما شاید کمتر به بررسی مراقبت‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای مبتلایان به این بیماری پرداخته باشیم. از این رو در پوستر این شماره، به بررسی مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای و بهداشتی که مبتلایان به ایدز می‌توانند

برای سپری کردن یک زندگی سالم‌تر رعایت کنند، می‌پردازیم. چرا تغذیه و ایدز با هم مرتبط هستند؟ تغذیه مناسب می‌تواند فواید متعددی برای افراد مبتلا به ایدز داشته باشد که به‌طور کلی به چهار بخش عمده تقسیم می‌شوند: بالا بردن کیفیت زندگی با فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز بدن. حفظ قوای سیستم ایمنی بدن برای مقابله بهتر با بیماری.

کمک به مدیریت علائم HIV و عوارض ناشی از آن. کمک به پردازش داروها در بدن و مدیریت عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها. قواعد اساسی تغذیه و اچ‌آی‌وی رعایت کردن قواعد اساسی تغذیه سالم به افراد مبتلا به ایدز کمک می‌کند تا زندگی بهتری را تجربه کنند. این قواعد اساسی به چهار گروه مهم تقسیم می‌شوند: استفاده از رژیم غذایی با مقدار زیادی از سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار و انواع حبوبات. انتخاب منابع پروتئینی بدون چربی یا کم‌چرب.

محدود کردن مصرف شیرینی‌ها، نوشابه‌های گازدار و مواد غذایی حاوی قندهای افزودنی. اضافه کردن پروتئین، کربوهیدرات‌ها و مقدار کمی از چربی‌های سالم به تمام وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها. در ادامه با اطلاعات دقیق‌تری برای شروع یک برنامه غذایی سالم در افراد مبتلا به ایدز آشنا می‌شویم: کالری کالری‌ها، انرژی موجود در مواد غذایی هستند

که سوخت مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند. برای این‌که توده‌های عضلانی بدن را بدون چربی حفظ کنید، ممکن است به افزایش کالری‌های مصرفی نیاز داشته باشید. البته دریافت کالری کافی باید براساس این دستورالعمل پیش برود: اگر حفظ و تثبیت وزن فعلی برای فرد بیمار ضرورت داشته باشد، باید به‌ازای هر ۴۵۰ گرم از وزن بدنش، ۱۷ کالری دریافت کند.

اگر فرد بیمار به عفونت فرصت‌طلب مبتلا باشد، باید به‌ازای هر ۴۵۰ گرم از وزن بدنش، ۲۰ کالری دریافت کند. اگر فرد بیمار درحال کاهش وزن ناشی از بیماری باشد، باید میزان کالری دریافتی را به‌ازای هر ۴۵۰ گرم به ۲۵ کالری برساند. پروتیئن پروتئین به ساخت عضله‌ها، اندام‌ها و سیستم ایمنی قدرتمند کمک می‌کند. برای این‌که انواع مناسب پروتئین را به‌اندازه کافی دریافت کنید،

باید دستورالعمل زیر را رعایت کنید: مردان مبتلا به اچ‌آی‌وی باید روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم پروتئین مصرف کنند. زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی باید روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین مصرف کنند. اگر فرد بیمار به بیماری کلیوی مبتلا باشد، نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری‌های دریافتی روزانه‌اش را با استفاده از پروتئین‌ها تامین کند. بالاتر رفتن این مقدار می‌تواند به کلیه‌ها فشار بیاورد. برای استفاده از منابع پروتئینی، سراغ این مواد غذایی بروید: گوشت گوساله کاملا بدون چربی،

سینه مرغ بدون پوست، ماهی و محصولات لبنی کم‌چرب. برای دریافت پروتئین بیشتر (در صورت لزوم)، از کره مغزها همراه با میوه، سبزی یا نان سبوس‌دار استفاده کنید، یا تُن ماهی را همراه با سالاد بخورید. کربوهیدرات کربوهیدرات‌ها به شما انرژی می‌دهند. بنابراین، برای دریافت انواع مناسب کربوهیدرات به نکات زیر دقت کنید: هر روز حدود ۵ تا ۶ وعده مصرفی (برابر با حدودا ۳ فنجان) از میوه‌ها و سبزی‌ها بخورید. از میوه‌ها و سبزی‌های دارای رنگ‌های کاملا متنوع استفاده کنید

تا طیف وسیعی از مواد مغذی را به بدن برسانید. حتما از حبوبات و غلات سبوس‌دار مثل برنج قهوه‌ای استفاده کنید. اگر نسبت به گلوتن حساسیت ندارید، می‌توانید از گندم، جو دوسر و جو هم استفاده کنید. در صورت وجود حساسیت نسبت به گلوتن، از سیب‌زمینی و برنج قهوه‌ای به‌عنوان منابع نشاسته استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر مبتلا به بیماری دیابت یا مقاومت به انسولین هستید یا در مرحله پیش‌دیابت قرار دارید، بخش اصلی کربوهیدرات‌های مصرفی را باید از انواع سبزی‌ها تامین کنید.

استفاده از قندهای ساده مثل آب‌نبات‌ها، کیک‌ها، کوکی‌ها و بستنی‌ها را محدود کنید. چربی‌ها چربی‌ها، انرژی مضاعفی را برای شما فراهم می‌کنند. برای دریافت انواع مناسب چربی‌ها با توجه به توصیه‌های زیر عمل کنید: ۳۰ درصد از کالری‌های مصرفی روزانه را از چربی‌ها تامین کنید. حداقل ۱۰ درصد از کالری‌های مصرفی روزانه را از چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای تامین کنید و حتی این میزان را افزایش بدهید. انواع مغزهای خام، دانه‌ها، آووکادو، ماهی، روغن زیتون و روغن کانولا،

منابع خوبی برای شما هستند. کمتر از ۱۰ درصد از کالری‌های مصرفی روزانه را از چربی‌های غیراشباع چندزنجیره‌ای تامین کنید. ماهی، گردو، بذر کتان و روغن سویا، گزینه‌های خوبی برای شما هستند. میزان چربی‌های اشباع در رژیم غذایی شما، باید کمتر از ۷ درصد از کالری‌های مصرفی روزانه باشد. گوشت‌های چرب، مرغ با پوست، کره، محصولات لبنی پُرچرب و روغن نارگیل،‌ در این گروه قرار می‌گیرند. ویتامین‌ها و املاح ویتامین‌ها و املاح، فرآیندهای مختلف بدن را تنظیم می‌کنند.

نکته مهم این است که افراد مبتلا به ایدز، به ویتامین‌ها و املاح بیشتری برای ترمیم و بهبودی سلول‌های آسیب‌دیده نیاز دارند. بنابراین، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی در این بیماران کمک کند: ویتامین A و بتاکاروتن: سبزی‌ها و میوه‌های سبز تیره، زرد، نارنجی و قرمز؛ جگر؛ تخم‌مرغ کامل و شیر. انواع ویتامین‌های B: گوشت قرمز، ماهی، ‌مرغ، مغزهای خام، غلات، لوبیا سفید، آووکادو، کلم بروکلی، سبزی‌های برگ سبز.

ویتامین C: انواع مرکبات. ویتامین E: سبزی‌های برگ سبز، بادام‌زمینی و روغن‌های گیاهی. سلنیوم: غلات سبوس‌دار، مغزهای خام، ‌مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و کره بادام‌زمینی. روی (زینک): گوشت قرمز،‌ مرغ، ماهی، حبوبات، بادام‌زمینی،‌ شیر و انواع محصولات لبنی. با توجه به این‌که دریافت همه مواد مغذی مورد نیاز بدن با استفاده از مواد غذایی طبیعی بسیار دشوار است، پزشک شما می‌تواند استفاده از مکمل‌ها را برای شما در نظر بگیرد. بنابراین، حتما درباره مصرف این محصولات با پزشک مشورت کنید. ۶ راه برای زندگی سالم‌تر باوجود ابتلا به ایدز بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

استفاده از نخ‌دندان در کنار مسواک زدن، و مراجعه به دندان‌پزشک (حداقل یک بار در هر ۶ ماه) برای شما ضروری است. این کارها از ابتلا به مشکلات مختلف مثل پوسیدگی دندان، زخم‌های دهانی، برفک، زگیل دهان و بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کنند. راه‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید. کاهش استرس برای زندگی بهتر در متبلایان به ایدز ضروری است، چون استرس باعث ضعف در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و می‌تواند در الگوهای خواب و اشتها تداخل ایجاد کند.

فعالیت‌های ورزشی، جلسات مشاوره و یوگا، راه‌های مناسبی برای مدیریت استرس هستند. با احتیاط سفر کنید. افراد مبتلا به ایدز باید در سفر نسبت به مصرف مواد غذایی و آب کاملا با دقت عمل کنند. بیماری‌های ناشی از مواد غذایی می‌توانند باعث بروز عوارض شدید و حتی مرگ در افراد مبتلا به ایدز شوند. بنابراین، قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، حتما درباره این کار با پزشک مشورت کنید. مراقب پوست خودتان باشید. عفونت پوستی شدید و مقاوم به درمان،

می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در سیستم ایمنی باشد. به همین دلیل است که مشکلات پوستی معمولا به‌عنوان اولین نشانه‌های عفونت اچ‌آی‌وی شناخته می‌شوند. بنابراین، تغییرات پوستی خودتان را با دقت پیگیری کنید. به‌طور منظم به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اچ‌آی‌وی، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. بنابراین، زنان باید به‌طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام بدهند.

حتی خطر ابتلا به انواع تهاجمی عفونت‌های قارچی و بیماری‌های التهابی لگن در زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی بیشتر از دیگران است. داروها را به‌طور کامل و در زمان اصلی مصرف کنید. تحقیقات زیادی، ارتباط بین مصرف دقیق داروهای تجویزی و افزایش سطح سلول‌های T سالم را در بدن مبتلایان به ایدز نشان داده‌اند. مصرف نکردن داروها تا تغییر خودسرانه آن‌ها، احتمال بستری شدن یا پیشرفت بیماری و حتی مرگ را افزایش می‌دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *