توصیه های غذایی کودکان از 2 تا 18 ماهگی

توصیه های غذایی کودکان از 2 تا 18 ماهگی

توصیه های غذایی کودکان از ۲ تا ۱۸ ماهگی

شما هم کودک دو ماه دارید و می خواهید بدانید چگونه تغذیه کودک خود را برنامه بندی کنید که به رشد و سلامت کودک کمک کند در این مطلب محققان توصیه های غذایی کودکان از ۲ تا ۱۸ ماهگی پرداخته اند .

رفتار، برآیند تبادلات فرد و محیط اطرافش است. صرفنظر از رفتارهای غریزی، سایر رفتارها از کودکی در فرد شکل می‌گیرد. شیرخوار در ۲ تا ۳ ماه اول زندگی الگوی خواب، بیداری، گرسنگی، سیری و اعمال دفعی خویش را تنظیم می‌کند. رفتارهای مربوط به نیازهای تغذیه‌ای کودک در تعامل مستمر کودک و مادر (به عنوان نخستین مراقب او) پایه گذاری می‌شود. بنا نهادن رفتارهای مناسب تغذیه‌ای از آنجایی حائز اهمـیـت است که در آینده به عادات غذایی تبدیل می‌شـوند. به عبارتی کودکان با عادات تغذیه‌ای بد مـتـولد نمی‌شوند بلکه ما آن‌ها را چنین بار می‌آوریم. آموزش رفتــارهای منــاسب تغذیه‌ای به مادران مبنای پیشگیری از بیماری‌هایی است که در نتیجه الگوی تغذیه‌ای نامناسب در سال‌های بعد ظاهر می‌شوند. تبادل مادر و کودک جریان متقابل پیچیده‌ای است که در آن عکس العمل هریک در دیگری تأثیر دارد و بدون شناخت این تأثیر متقابل و در نظر گرفتن هردو طرف تبادل، نمی‌توان به تأثیرات مثبت این ارتباط جهت بخشید.

در بررسی رفتارهای کودک حین صرف غذا دو نوع رفتار ممکن است مشاهده شود:
رفتارهای مناسب شامل: خوردن غذا با دست، خوردن غذا با قاشق، نشستن آرام در کنار سفره، پذیرفتن بسیاری از انواع غذاها، دادن پاسخ به درخواست های مادر

رفتارهای نامناسب شامل: بحث کردن، شکایت کردن، گریه کردن، زدن به در و دیوار، همکاری نکردن، راه رفتن بی‌هدف، اذیت‌کردن، داد زدن، لب و لوچه آویزان کردن، ناله کردن، پاسخ سر بالا دادن، پرت کردن ابزار غذا، تف کردن، اوغ زدن و ردکردن غذا
آشنایی مادر با این عکس العمل‌ها او را در تقویت رفتارهای مناسب و تضعیف رفتارهای نامناسب کمک خواهد کرد.
تکامل توانایی و مهارت‌های تغذیه‌ای کودک:
چنانچه اشاره شد غذا مهمترین عامل تقویت کننده‌ی رفتار است. بنابراین غذا دادن به کودک باید با مداخلات خاص و براساس تکامل توانایی و مهارت‌های کودک انجام شود بطوری که کودک از نظر جسمی، عاطفی و روانی آماده‌ی خوردن غذا باشد.
نوزاد تا ۱۰ روز اول بعد از تولد دارای رفلکس جستجو و مکیدن است و از قرار دادن دست یا انگشت شست دردهان لذت می‌برد. بین ۲ هفته تا ۲ ماه شرایط تغذیه را تشخیص داده و هنگام قرار گرفتن در وضعیت مناسب شروع به مکیدن می‌کند. بین ۳ تا ۴ ماهگی درصورت قرارگرفتن ماده جامد دردهان آن را با زبان بیرون می‌اندازد (رفلکس بیرون اندازی). کودک ماده‌‌ی جامد را در این سن نمی‌پذیرد. الگوی جویدن و شروع رفلکس مهم گرفتن سبب می‌شود که اشیاء را به طرف دهان آورده و آنها را گاز بگیرد. در سن ۵ تا ۷ ماهگی شیرخوار یاد می‌گیرد مواد جامد را از قاشق دریافت کند. بین ۶ تا ۹ ماهگی هنگام مکیدن، فک او کمتر حرکت می‌کند. گرفتن با نوک انگشتان (گازانبری) و خوردن از فنجان را شروع می‌کند. بین ۹ تا ۱۲ ماهگی می‌تواند غذا را گاز بگیرد و حرکت چرخشی جویدن قابل مشاهده است دراین سن قاشق را نیز می‌گیرد. بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی برای استفاده از فنجان تلاش‌های زیادی می‌کند. بین ۱۵ تا ۲۴ ماهگی برای دردست گرفتن فنجان و خوردن با قاشق مهارت بیشتری پیدا می‌کند.
تمایلات غذایی را ابراز می‌کند. گازگرفتن غذا را با دندان تجربه می‌کند بین ۹ تا ۱۸ ماهگی مرحله‌ی شروع استقلال است که می‌تواند مادر را خوشحال یا ناراحت کند. اگر مادر درک کند جستجوی هرچیز جدیدی برای شیرخوار ضرورت دارد این موقعیت را فراهم می‌کند. باید انتظار داشت که کودک پیش از گذاشتن هرچیزی دردهان، آن را لمس کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.