توصیه های مختلف برای روز چهارشنبه سوری

سعی کنید قبل از روز چهارشنبه سوری خریدها و امور اداری خود را انجام دهید و در این روز از منزل بیرون نروید افراد سالمند و کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. صداهای مهیب ناشی از انفجار در این روز می تواند باعث بروز کم شنوایی یا سکته های قلبی ناگهانی در افراد میانسال شود. خطر سوختگی در نواحی مختلف نیز در این روز وجود دارد.

یکی از شایع‌ترین حوادثی که معمولا در روز چهارشنبه سوری یا یکی دو روز پیش از آن برای برخی از افراد رخ می‌دهد، سوختگی است. سوختگی اندام در بین انواع سوختگی‌ها شیوع بیشتری در سه شنبه آخر سال دارد. یعنی بر اساس مشاهدات کلینیکال، سوختگی اندامی مانند دست در بین کسانی که در این روز به منظور درمان سوختگی به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند از سایر سوختگی‌ها بیشتر است. اما سوختگی صورت، چشم و تنه هم جزو سوختگی‌های رایج در ایام چهارشنبه سوری محسوب می‌شود.

معمولا بیشتر سوختگی‌هایی که در این روز رخ می‌دهند، سوختگی‌های سطحی هستند و خیلی سریع هم درمان می‌شوند اما اگر سوختگی در اثر انفجار به وجود آمده باشد می‌تواند باعث آسیب حیاتی یا ارگانی در فرد مبتلا شود. به هر حال اگر یکی از اطرافیانتان به هر دلیلی دچار سوختگی در روز چهارشنبه سوری شد، اول از همه باید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. سپس باید کمک‌های درمانی را در راستای بهبود وضعیت فرد انجام دهید.

کِی با اورژانس تماس بگیریم؟ اگر سوختگی، سطحی بود که می‌توانید برای درمان و پانسمان به اولین درمانگاه یا مرکز بهداشتی مراجعه کنید. اما در صورتی که سوختگی شدید و عمیق برای فردی رخ داده بود باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید تا آنها خودشان را به سرعت برای درمان فرد آسیب‌دیده برسانند. سوختگی نواحی خاص بدن را جدی بگیرید همیشه به خاطر داشته باشیدکه اندام تناسلی (و نواحی اطراف آن)، انگشتان، کف دست، صورت، مخاط و چشم جزو قسمت‌های بسیار مهمی از بدن هستند که حتی سوختگی‌های بسیار کوچک آنها هم باید توسط متخصص و پزشک مربوطه معاینه و درمان شود. بنابراین اگر دچار کوچک‌ترین سوختگی در این نواحی شدید، بلافاصله برای معاینه و درمان به مراکز درمانی مراجعه کنید. در سایر موارد اگر سوختگی‌های کوچک و سطحی در دیگر قسمت‌های بدن رخ داد، خودتان می‌توانید با استفاده از پمادهای ضدسوختگی و پوشاندن محل سوختگیبا یک پارچه تمیز یا گاز استریل اقدام کمکی اولیه را انجام دهید و در زمان مناسب به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر سوختگی با درد همراه بود… اگر فردی که دچار سوختگی شده احساس درد داشته باشد هم خوراندن داروهای مسکن به او می‌تواند باعث تخفیف علائم دردش شود. فقط حواستان باشد در صورتی‌که سوختگی‌های شدید رخ داده یا فرد آسیب‌دیده احساس تهوع و استفراغ داشته باشد، به هیچ عنوان خوراندن دارو یا هر نوع خوردنی و نوشیدنی دیگری به او توصیه نمی‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *