جوانسازی پوست با چند متد کاربردی

رپورتاژ آگهی

گاهی افزایش سن و بروز برخی بیماری ها منجر به بروز مشکلات و تغییرات پوستی می شوند، اما خبر خوب اینکه علت تغییر پوست هر چه که باشد، روش های مختلفی برای جوانسازی پوست وجود دارد. در ادامه این مطلب به جوانسازی پوست با چند متد کاربردی اشاره می کنیم و بهترین دستگاه جوانسازی پوست را نیز معرفی می کنیم.

جوانسازی پوست با چند متد کاربردی

قبل از معرفی روش های کاربردی برای جوانسازی، ابتدا بهتر است جوانسازی پوست را تعریف کنیم. جوانسازی پوست عبارت است از رفع هر گونه آسیب وارد شده به پوست و بازگرداندن آن به حالت قبل از آسیب. آسیب های پوستی ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بروز یک بیماری و یا در اثر افزایش سن بروز کنند.

راز موفقیت برخی تکنیک های جوانسازی پوست در این است که فرایند پیری پوست را به خوبی درک کرده اند. پیری ظاهر پوست شامل تغییر در بخش بیرونی پوست و همچنین ساختارهای زیرین پوست از جمله استخوان و چربی، است. تغییرات ناشی از افزایش سن در پوست معمولا با تغییرات رنگدانه ای و تشکیل لکه های قهوه ای و دیسکرومی dyschromia آغاز می شود. با گذشت زمان از دست دادن کلاژن با بروز خطوط و چین و چروک های ریز روی پوست نمایان می شود. در نهایت نیز نازک شدن پوست به عنوان نشانه اصلی افزایش سن مشاهده خواهد شد.

با افزایش سن، تغییر در ساختار استخوانی ممکن است باعث افزایش حجم در برخی نواحی و یا از دست دادن آن در بخش های دیگر شود. در نهایت تغییرات استخوانی در صورت رخ می دهد که منجر به بروز تغییراتی در چهره می شود. با توجه به گستره تغییرات مختلف، رویکرد جوانسازی پوست و صورت نیز تغییر کرده است.

برای بررسی تخصصی انواع دستگاه های جوانسازی پوست با مداریا  همراه باشید.

برخی گزینه های درمانی در برگیرنده تمام نواحی صورت نیستند و می توانند برای نواحی خاصی از صورت مورد استفاده قرار بگیرند، برخی روش های کاربردی برای جوانسازی پوست عبارتند از:

لایه برداری پوست با لیزر

در بحث جوانسازی پوست با لیزر به روش های کاربردی ، لازم است در ابتدا توضیحات کاملی داده شود. لیزر CO2 همواره به عنوان ابزاری برای ترمیم و جوانسازی و همچنین لایه برداری پوست به کار گرفته شده است. در زمان استفاده از لیزر پزشک می تواند میزان انرژی به کار رفته را با شرایط پوستی هماهنگ کرده و عمق نفوذ اشعه لیزر را کنترل کند.

لایه برداری یکی از مهم ترین کاربردهای لیزر CO2 است و چین و چروک ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این روش به بهبود اسکار آکنه، بهبود قوام پوست، تحریک تولید کلاژن جدید و تقویت فیبرهای کلاژن موجود در پوست کمک کرده و آسیب های ناشی از نور خورشید را بهبود می بخشد.

جوانسازی پوست با چند متد کاربردی

لیزر فرکشنال CO2 برای انواع پوست مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب نتایج درمانی خوبی را نیز ارائه می دهد، اما سایز لیزرها ممکن است محدودیت هایی داشته باشند.

به طور کل قبل از استفاده از هر نوع لیزری چند نکته مهم را در نظر بگیرید، پوست باید فاقد هر گونه عفونت فعال، مانند آکنه فعال، باشد؛ افرادی که طی ۱۸ ماه قبل از انجام لیزر درمانی داروهای خاصی (مانند آکوتان و برخی استروئیدها) مصرف می کنند و یا مصرف کرده اند و یا افرادی که مستعد ابتلا به اسکارهای غیر معمول، مانند کلوئید هستند، کاندیدای خوبی برای لیزر درمانی در نظر گرفته نمی شوند. بنابراین قبل از شروع جلسات لیزر درمانی حتما با پزشک معالج مشورت کنید.

جوانسازی پوست با لیزر اغلب عارضه قابل توجهی ندارد، رایج ترین عوارض به وجود عبارتند از: قرمزی پوست، حساسیت به لمس، سوزش و خارش، افزایش حساسیت به نور و گرگرفتگی. در موارد نادر لیزر می تواند منجر به بروز عفونت شود.

برخی عوارض طولانی مدت ناشی از لیزر عبارتند از تغییر رنگ پوست، نفوذ لیزر به لایه های عمیق تر پوست که منجر به بروز اسکار یا جای زخم می شود.

لایه برداری شیمیایی

یکی دیگر از روش های کاربردی برای جوانسازی پوست استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است. اسید سالیسیلیک یک لایه بردار مناسب برای لایه برداری سطحی پوست است. اسید سالیسیلیک پیوندهای نگهدارنده بین سلول های پوست را می شکند و باعث از بین رفتن و یا لایه برداری آن ها می شود. پس از بازسازی پوست، جوانسازی پوست نیز اتفاق می افتد.

در مقایسه با سایر لایه بردارهای شیمیایی، اسید سالیسیلیک خاصیت لایه برداری ملایم تری دارد ولی از لایه بردارهای خانگی عمق نفوذ بیشتری دارد. استفاده از  این لایه بردار باید تحت نظر متخصص پوست انجام شود.

در جوانسازی پوست استفاده از این لایه بردار شیمیایی برای همه مناسب است و محدودیت خاصی در مورد آن وجود ندارد. استفاده از لایه بردارهای شیمیایی علاوه بر جوانسازی پوست، نتایج دیگری هم دارند، ازجمله:

  • باعث روشن شدن و نرم شدن پوست می شوند.
  • آکنه و جوش های سر سیاه را درمان می کنند.
  • آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک های ظریف را بهبود می بخشند.
  • به رفع تیرگی پوست کمک می کند.

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی به طور کل یک روش بی خطر محسوب می شود، هر چه عمق نفوذ لایه بردار بیشتر باشد، احتمال بروز عارضه جانبی بیشتر خواهد بود. با این حال عوارض ناشی از لایه بردارهای شیمیایی عمیق نیز انقدر سنگین نیستند که بر روی فعالیت های روزانه شما تاثیر بگذارند و به مرور بهبود پیدا می کنند.

برخی از رایج ترین عوارض ناشی از لایه بردارهای شیمیایی عبارتند از: حساسیت یا سوزش خفیف پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن، روشن شدن یا تیره شدن غیر طبیعی پوست که عموما موقتی است و در افرادی که مستعد ابتلا به تبخال هستند، احتمال بروز زخم یا تبخال وجود دارد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش درمانی محبوب برای جوانسازی پوست است که در مطب پزشک انجام می شود. میکرودرم ابریژن به دو روش میکرودرم ابریژن کریستالی و میکردرم با الماس انجام می گیرد و در هر روش لایه برداری کامل پوست اتفاق افتاده و جوانسازی پوست به طور کامل مشاهده می شود.

در روش میکرودرم ابریژن کریستالی، کریستال های ریز از طریق یک لوله کوچک به سمت پوست شلیک می شوند و به طور همزمان با استفاده از یک وکیوم از روی پوست جمع آوری می شوند. این روش مانند یک اسکراب پر قدرت عمل می کند.

در میکرودرم ابریژن با الماس، به جای کریستال از یک گرز الماسی برای لایه برداری استفاده می شود. میکرودرم ابریژن ساخت شرکت مداریا با نام ام میکرو mMicro متفاوت از سایر میکرودرم ابریژن هاست. این دستگاه برای سایش سطحی پوست مورد استفاده قرار می گیرد و با پاشیدن ذرات اکسید آلومینیوم بر روی پوست انجام می شود.

در این روش پودر اکسید آلومینیوم با سرعت بالا روی پوست پاشیده شده و پس از برداشتن لایه ای از سلول های مرده و باز شدن منافذ بسته پوست، لایه برداشته شده از طریق مکش از روی سطح پوست جمع آوری می شود.

جوانسازی پوست با چند متد کاربردی

از دستگاه میکرودرم ابریژن شرکت مداریا با اهداف زیر استفاده می شود:

  • رفع چین و چروک های پوستی
  • اسکار آکنه
  • درمان آکنه های فعال و کنترل آکنه
  • رفع چین و چروک پوست ناشی از افزایش سن
  • رفع آسیب های پوستی بر اثر نور آفتاب

روش میکرودرم ابرریژن بدون درد انجام می شود و دوره نقاهت ندارد. پس از انجام میکرودرم ابریژن پوست کمی دچار حساسیت، التهاب و یا کبودی خفیف می شود و اغلب پوست کمی صورتی رنگ است که تمام موارد تا چند ساعت پس از اتمام درمان برطرف می شوند.

طی چند روز اول پس از درمان ممکن است به نظر برسد که دچار آفتاب سوختگی خفیف شده اید که این امر نیز به تدریج و با انجام مراقبت های لازم برطرف می شود. به هرحال پس از جوانسازی پوست با روش میکرودرم ابریژن می توانید به فعالیت های معمول خود بپردازید.

جوانسازی پوست به روش های کاربردی با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ Microneedling که درما رولینگ dermarolling نیز نامیده می شود، یک روش کم تهاجمی برای جوانسازی پوست است. در این روش از صدها سوزن ظریف برای نفوذ به پوست استفاده می شود و تلاش می شود که مشکلات مزمن پوستی بهبود پیدا کنند.

هدف میکرونیدلینگ ایجاد یک آسیب کنترل شده زیر سطح پوست است تا به این ترتیب بدن وادار شود در ناحیه تحت درمان کلاژن بیشتری تولید کند. پوست در پاسخ به محرک بدن ضخیم شده و در نتیجه جای زخم، ترک های پوستی و خطوط ریز روی پوست کاهش پیدا می کند.

در این روش درمانی از یک دستگاه رولینگ کوچک استفاده می شود که با صدها سوزن ظریف و نزدیک به هم پوشیده شده است. زمانی که دستگاه روی پوست حرکت می کند، سوراخ های ریز و زیادی روی پوست ایجاد می شود و تا عمق درم نفوذ می کند.

این روش کم تهاجمی محسوب می شود اما برای یک اثر التهابی و ایجاد فاکتورهای ترمیمی و جوانسازی پوست به خوبی عمل می کند و به تولید کلاژن و بهبود الاستین پوست کمک می کند. کاربردهای درمانی میکرونیدلینگ عبارتند از:

  • رفع چین و چروک ها
  • بهبود اسکار
  • بهبود ترک های پوستی
  • ریزش موی آلوپسی یا تکه ای alopecia، میکرونیدلینگ همراه با مصرف داروهایی مانند ماینوکسیدیل به تحریک رشد مو کمک می کند.
  • ملاسما melasma
  • جذب بهتر داروهای موضعی از طریق پوست

بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از رایج ترین روش های غیر جراحی برای جوانسازی پوست در نظر گرفته می شود. بوتاکس چین و چروک ها را برطرف نمی کند، بلکه بوتاکس به طور موقت ماهیچه هایی که در صورت منجر به چین و چروک می شوند را فلج می کند، به ویژه عضلات پنجه کلاغی گوشه چشم و خط اخم بین ابروها. بوتاکس از طریق مسدود کردن مستقیم اعصاب صورت که به عضلات سیگنال منقبض شدن را می دهند، این کار را انجام می دهد.

همچنین روش جوانسازی پوست با بوتاکس تنها بر روی چین و چروک های دینامیک (چروک هایی که تنها در صورت انقباض عضله بروز می کنند) تاثیر دارد. بوتاکس بین ۳ تا ۵ ماه ماندگاری دارد.

شرکت مداریا تولید کننده انواع دستگاه های زیبایی و تجهیزات جوانسازی پوست سعی نموده دستگاه هایی مناسب برای جوانسازی پوست و مجهز به تکنولوژی های روز دنیا را در اختیار متخصصین و پزشکان قرار دهد.

وجود عارضه جانبی در روعمل های زیبایی جایگاهی ندارد و در همین راستا دستگاه های شرکت مداریا طوری طراحی شده اند که دارای بالاترین سطح ایمنی هستند و روش های غیر تهاجمی ارائه می دهند که عارضه جانبی نیز ندارند.

روش های خانگی برای جوانسازی پوست

علاوه بر دستگاه های زیبایی و روش هایی که در مطب پزشک و توسط متخصص انجام می شود، رعایت برخی نکات و انجام برخی اقدامات در خانه نیز به جوانسازی پوست شما کمک می کند. در ادامه به چند روش خانگی برای جوانسازی پوست اشاره می کنیم.

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص درمانی زیادی است. بررسی ها نشان داده اند که مصرف روزانه ژل آلوئه ورا ظاهر چین و چروک ها را به میزان چشمگیری طی ۹۰ روز بهبود می بخشد.

ماسک موز

موز حاوی روغن های طبیعی و ویتامین هایی است که به بهبود سلامت پوست کمک می کنندو متخصصین پوست معتقدند استفاده از خمیر موز بر روی پوست به سلامت و جوانسازی پوست کمک زیادی می کند. برای تهیه این خمیر، یک چهارم موز را به صورت پوره یا خمیر در آورید و یک لایه نازک از این خمیر را روی صورت خود استفاده کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند، به ویژه غشای نازکی که به پوست تخم مرغ چسبیده و سفیده و پوست را از هم جدا می کند، تاثیر بیشتری دارد. به هر حال افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید از استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ اجتناب کنند.

برای بررسی دقیق تر و اطلاعات  تکمیلی به وبسایت مداریا مراجعه فرمایید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.