خاصیت های درمانی رژیم مدیترانه ای

خاصیت های درمانی رژیم مدیترانه ای

برای اکثر بیماران مبتلا به امراض قلبی و عروقی پیروی از رژیم مدیترانه ای پیشنهاد می شود آن ها باید از محصولات غذایی موجود در این رژیم غذایی مصرف کنند تا بتوانند سلامتی خود را بازیابند. بد نیست با موادغذایی تشکیل دهنده این رژیم غذایی آشنا شوید.

تحقیقات اخیر پژوهشگران از تاثیرات  مثبت رژیم مدیترانه‌ای بر پایه روغن زیتون، میوه و سبزیجات و ماهی در مقابله با زوال عقل پرده برداشته است. از سال ۱۹۸۰ تاکنون تحقیقات بسیاری فواید مثبت این رژیم را به اثبات رسانده است. رژیم مدیترانه‌ای که بر پایه مصرف میوه و سبزیجات، ماهی و غلات است

به عنوان منبع چربی روغن زیتون را دارد و مردم این ناحیه به تعادل از آن استفاده می‌کنند. میزان مصرف گوشت قرمز و لبنیات نیز در برنامه روزانه این مردم بسیار محدود است به گفته محققان به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی میوه و سبزیجات و روغن زیتون، این رژیم تاثیر مثبتی بر به تعویق انداختن پیری مغزی و زوال عقل دارد.

طبقه مقاله‌ای که ۱۱ می در مجله JAMA منتشر شده برای نخستین بار محققان از تاثیر این رژیم بر حافظه پرده برداشتند. محققان پس از زیر نظر گرفتن ۴ ساله،۴۴۷ داوطلب ۵۵ تا ۸۰ که همگی سالم اما در معرض ناراحتی‌های قلبی عروقی بودند اعلام کردند داوطلبانی که از رژیم‌ مدیترانه‌ای تبعیت می‌کنند یعنی هفته‌ای یک لیتر روغن زیتون و روزانه ۳۰ گرم گردو می‌خورندو سایر چربی‌ها در برنامه غذایی‌شان بسیار محدود است، در مقایسه با داوطلبانی که رژیم‌های کم‌چرب می‌گیرند، نمرات خوبی در آزمون‌های حافظه دارند. تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۳ روی همین داوطلبان انجام شده بود به طور کلی نشان می‌داد که رژیم مدیترانه‌ای بر مغز اثرات مثبتی دارد. محققان می‌گویند با تغییر سبک زندگی و گرایش به رژیم مدیترانه‌ای می‌توانید از ابتلا به آلزایمر در خود پیشگیری کنید.

رژیم مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای یک رژیم مشخص و ثابت نیست. نحوه پخت غذا در کشورهای مدیترانه ای مثل یونان، ایتالیا، اسپانیا، جنوب فرانسه، ترکیه و تونس متفاوت است، ولی به طور کلی غذای روزانه آنها بر اساس :

– غلات ( عموماً نان، ماکارونی، برنج و گندم پرک شده )

– میوه تازه و خشک شده

– سبزیجات و غلات

– روغن زیتون

– سیر و دیگر ادویه ها و طعم دهنده های گیاهی

– دانه ها

– ماهی و سایر غذاهای دریایی

اکثر مواد غذایی بصورت تازه خریداری و تهیه می شوند. مصرف محصولات لبنی تخمیری مثل پنیر و ماست بالاست، ولی شیر و کره به مقدار کمتری مصرف می شود. مصرف گوشت نیز کم است. شیرینی جات نیز در مواقع خاصی مصرف می شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *