خاصیت های درمانی گیاه کبر

خاصیت های درمانی گیاه کبر

 

گیاه کبر خاصیت های درمانی فراوانی دربردارد متخصصین طب سنتی برای درمان مشکلات مفصلی و از بین بردن کرم های معده و روده استفاده می کنند همچنین سرآشپزها از این گیاه به عنوان یک چاشنی ویژه برای مزه دارکردن غذاهایشان استفاده میکنند.

کبر، درختچه‌ ای خاردار است که برگ، ریشه و میوه آن در درمان‌ های گیاهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. طبع آن گرم و خشک است. ریشه کبر بازکننده گرفتگی‌ های طحال و کبد است و جزء بهترین داروهای برطرف کننده مشکلات سپرز (طحال) نام برده شده است. همچنین ترکیب آن با ادویه های معطر مانند سنبل الطیب، اسطوخودوس، اذخر و عسل برای دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس چه بصورت خوراکی و چه ضماد آن نافع است. برگ و پوست ریشه آن از بین برنده کلیه کرم های معده و روده می باشد. مصرف این گیاه برای گرم مزاجان مضر است، از این نظر باید با سکنجبین مصرف کنند. همچنین مضر مثانه است و مصلحش انیسون و اسطوخودوس است و مصرف زیاد آن برای کبد مضر است و مصلحش عسل است.

کبرهای پرورده به اندازه دانه‌های ذرت است که مزه‌ای شور یا تند به ماهی آزاد (سالمون)، سس‌های ایتالیایی و سایر غذاها می‌دهد. اما این چاشنی به رنگ سبز تیره چیست؟ کبر در واقع جوانه گل بازنشده یک گیاه مدیترانه‌ای به نام کاپاریس اسپینوزا یا بوته کبر است که در مناطق خشک و نیمه‌خشک و حتی در میان صخره‌ها رشد می‌کند.

جوانه‌های گل کبر پس از برداشت نمک‌سود می‌شود یا ترشی انداخته می‌شود و با اینکار از آنها روغن خردل (گلوکوکاپارین) آزاد می‌شود که رایحه آنها را تشدید می‌کند. کبر به طور رایجی در غذاهای مدیترانه‌ای به خصوص غذایی‌هایی مانند پیکاتای مرغ یا اسپاگتی آلا پوتانسکا به کار می‌رود.

کبر اغلب به عنوان چاشنی برای ماهی آزاد دودی و عمل‌آورده شده و پنیر خامه‌ای به کار می‌رود. میوه‌های بوته کبر نیز به طور مشابهی خشک می‌شوند و ترشی یا شوری انداخته می‌شوند، نیز طعم مطبوعی دارند و به عنوان توت کبر فروخته می‌شوند. این میوه‌ها اغلب به همراه زیتون،پنیر و سایر مواد به عنوان مزه‌های سبک خاورمیانه‌ای به کار می‌روند. برگ‌های گیاه کبر را نیز می‌توان در سالاد به کار برد. جوانه‌های کبر را باید با دست چید، ماشین‌ها به این جوانه‌های گل ظریف آسیب می‌رسانند. به علت همین نیاز به کار دستی برای برداشت آنها است که قیمت بالایی دارند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *