خواص نوشیدنی های کاکائویی

خواص نوشیدنی های کاکائویی

 

با مصرف کاکائو از انواع عارضه های قلبی و عروقی در امان خواهید ماند. متخصصین تغذیه به افراد سالمند مصرف نوشیدنی های کاکائویی را پیشنهاد میکنند تا بتوانند عملکرد و توانایی ذهنی خود را افزایش دهند.

یکی از مطالعات The American Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد که مصرف فلاونول کاکائو می‌تواند عملکرد شناختی، فشار خون و وضعیت متابولیسم را در بین سالمندان بهبود ببخشد. این مطالعه که با مخففی از نام‌های انگلیسی کاکائو، شناخت و پیری، CoCoA نام گرفته، با حمایت شرکت Mars انجام شده و یکی از محققان این مطالعه نیز از کارمندان همین شرکت است.

این مطالعه بر روی تعدادی سالمند انجام شد که هیچ شواهدی نشان نمی‌داد که دچار اختلال شناختی باشند، و در واقع از آن‌ها خواسته شد که هر روز به مدت ۲ ماه از نوشیدنی‌های کاکائویی با فلاونول زیاد استفاده کنند. در طول این مطالعه، بعد از هر بار استفاده از این نوشیدنی‌های کاکائویی، عملکرد و توانایی ذهنی این سالمندان مورد بررسی قرار می‌گرفت تا تغییرات احتمالی توسط محققان ثبت شود.

نتایج نهایی نشان داد سالمندانی که از نوشیدنی کاکائویی با فلاونول زیاد استفاده می‌کنند، از نظر عملکرد شناختی بهبود می‌یابند. حتی سالمندانی که از فلاونول کم استفاده کرده بودند،‌ کمی بهبود یافته بودند. این محققان اعلام کردند: «داده‌های نهایی ما نشان می‌دهد که مصرف همیشگی فلاونول می‌تواند سلامت عملکرد شناختی را با افزایش سن تامین کند».

هرگاه در بدن،LDL- کلسترول مضر (یکنوع چربی خون مضر) بهLDL اکسیده، تبدیل شود می‌تواند در سرخرگ ایجاد پلاکت وگرفتگی کند. این مطالعات نشان داد که فلاوونوئید موجود در دانه‌ی کاکائو، از تبدیلLDL کلسترول مضر بهLDL اکسیده ممانعت و در نتیجه مانع گرفتگی رگ‌ها می‌شود. همچنین یک سوم چربی کاکائو را، اسید چرب اولئیک تشکیل می‌دهد که یک اسید چرب غیر اشباع است و در روغن زیتون نیز وجود دارد و برای بیماری قلبی- عروقی مفید می‌باشد.

فلاوونوئیدها غیر از کاکائو، در انواع توت، انواع فلفل، هویج، گوجه فرنگی و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می‌شوند. کاکائوی خالص و تصفیه نشده، تلخ مزه است که تولید کنندگان برای تهیه شکلات کاکائویی و بهتر شدن طعم تلخ کاکائو، مقدار زیادی شکر و روغن به آن اضافه می‌کنند در نتیجه با خوردن شکلات کاکائویی مقدار زیادی انرژی اضافی دریافت می‌کنید که برای بدن نیاز نیست و ممکن است شما را برای ابتلاء به بیماریهای قلبی مستعد کند. همچنین شکر و روغن خواص آنتی اکسیدانی کاکائوی خالص را از بین می‌برد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.