دانشگاه های دولتی برتر ترکیه


تاریخچه دانشگاههای ترکیه

تاسیس بیشتر دانشگاه های ترکیه برمی گردد به قرن پانزدهم اما دولت ترکیه پس از دست یابی به استقلال در قرن بیستم اقدام به نوسازی و مدرن سازی این دانشگاه ها و ایجاد یک سیستم آموزشی متمرکز کرد. رتبه ی دانشگاه‌های ترکیه در سال ۲۰۱۸، در بین ۵۰ کشور دارای دانشگاههای با سیستم آموزشی قوی رتبه ۴۳ را کسب کرده است. به دلیل سیستم بولونیا که در سیستم آموزشی ترکیه هم ، دانشگاه های این کشور با استانداردهای اروپا همخوانی داشته و به لیست برترین دانشگاه ها راه پیدا کرده اند که همه این تعداد دانشگاه چه خصوصی و چه دولتی از توافق نامه بولونیا تبعیت می کنند و این معیاری است برای دریافت مدرک دانشگاهی از کشورهای اروپایی. علاوه بر این بیشتر دانشگاه های که در ترکیه هستند در اراسموس مشارکت می کنند.

برنامه اراسموس برنامه ی است  که درآواخر سال ۱۹۸۷ از طرف اتحادیه‌ی اروپا تدوین شده است که دراین برنامه دانشگاه‌های اروپایی این امکان را دارند که با دادن بورسیه‌های تحصیلی به دانشجوهای جوان از کشور دیگر و خارج از اروپا، این شرایط برای آنها فراهم شده و می توانند برای تحصیل  در دانشگاه های اروپایی جذب شوند و با بهترین شرایط به تحصیل بپردازند. بنابراین اسمس که برای این طرح انتخاب شد اراسموس بود و درواقع  با این برنامه این امکان وشرایط فراهم می شود می‌دهد تا در فناوری‌های جدید و پیشرفته که برقراراست جذب نیروی انسانی صورت بگیرد.

دانگشاه های دولتی ترکیه

دانشگاه های دولتی ترکیه

در ترکیه تقریبا ۲۰۰ دانشگاه وجود دارد که از بین این تعداد تقریبا سه چهارم آنها  دانشگاه دولتی می‎‌باشد و یک چهارم دانشگاه خصوصی است. یکی از تفاوتهای این دانشگاه ها در قبولی آن ها می‌باشد و اصولا قبول شدن در دانشگاه های دولتی بسیار سخت‌تر از دانشگاه های خصوصی در ترکیه است اما این حج از سختی ارزش سعی و تلاش کردن را دارد چون دولت ترکیه قسمتی از هزینه‌های دانشگاه های که به صورت دولتی هستند را پرداخت می‌کند و این یکی از دلایل برتری دانشگاه های دولتی ترکیه نسبت به دانشگاه های خصوصی ترکیه می باشد. یکی از سختی های قبولی در آزمون‌ ورودی به دانشگاه های دولتی در ترکیه، آزمون زبان ورودی این دانشگاه ها است که شخص داوطلب باید به حداقل نمره قبولی آن دانشگاه دست یابد.و معمولا خیلی از دانشجویانی که دنبال قبولی در این دانشگاه ها هستند مدت یک سال زودتر به ترکیه مهاجرت می‎کنند تا زبان ترکی بیاموزند و زبان خود را تقویت کنند.

تفاوت های بارز بین دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه به این شرح است:

در دانشگاه‌های دولتی پذیرش دانشجو، به صورت سیستمی انجام پذیر است و وبراساس ظرفیت تعداد صندلی‌های خالی پذیرش صورت می گیرد و اینکه تعدادی از این ظرفیت ها اختصاص به دانشجویان بین المللی  دارد که فردا متقاضی به تحصیل درکشور ترکیه باید با دیگر دانشجویان بین المللی رقابت کنند.

دانگشاه های دولتی ترکیه

رقابت سختی برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه وجود ندارد و افراد و به راحتی با ارائه مدارک  موردنیازمی توانند به تحصیل در این دانشگاه ها بپردازند.

آزمون های ورودی به دانشگاه های دولتی ترکیه عموما شامل آزمون YOS یا SAT می باشد که درواقع این آزمون ها به صورت استعدادیابی هستند و افراد با توجه به نمره قبولی کسب شده در این آزمون ها می تواند پذیرش تحصیل  دردانشگاه های دولتی ترکیه را بگیرددر حالی که برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشوراین آزمون ها برگزار نمی‌شوند.

تفاوت دیگری که بین دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه هست شامل تفاوت در میزان امکانات این ها است امکاناتی مثل آزمایشگاه و تجهیزات لازم و… می باشد.

نمونه هایی از دانشگاه های دولتی و مطرح ترکیه اینها هستند : دانشگاه قاضی ، دانشگاه آنکاراریا، دانشگاه ازمیر ،دانشگاه استانبول، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه های هنرهای زیبایی معمارسینان ، دانشگاه فنی خاورمیانه و دانشگاه های مارمارا و بوغازیچی و حاجت تپه و آتاترک

 که البته دانشگاه های دولتی استانبول جز بهترین دانشگاه های ترکیه می باشد که  دانشجویان زیادی در رشته های مختلفی مشغول به تحصیل هستند. بخصوص ایرانیان که در مقاطع تحصیلی اعم از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف در حال حاضر درحال تحصیل هستند.

چگونگی پذیرش از دانشگاه های ترکیه

جهت اخذ مدرک لیسانس در  کشور ترکیه باید افراد از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشند و یا اینکه در شرف فارغ التحصیلی باشند. و اینکه برای ورود به مقاطع برای مقاطع بالا ترهم نیازبه مدارک قبلی افراد هست.

مدارک لازم برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن پذیرش شامل: مدرک تحصیلی دوره قبلی، ریزنمرات تحصیلی ، مدارک هویتی، پاسپورت انگیزه نامه وکارها و پروژه های انجام داده، CV ، تایید نامه اساتید، سوابق تحصیلی وعلمی، نمرات آزمون های مانند GMAT یا GRE، نتیجه آزمون مهارت زبان یا آزمون مهارت دانشگاه در ابتدای ورود، مدرک تمکن مالی یا پذیرش بورسیه، نمره قبولی امتحانات کتبی و غیره.

دانگشاه های دولتی ترکیه

هزینه های تحصیل در ترکیه

در اینجا به بررسی هزینه های تحصیل در دانشگاه های کشورترکیه پرداخته می شود. هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی  شامل موارد زیر است.

  • هزینه تحصیل لیسانس دانشجویان بین المللی  به زبان انگلیسی تقریبا چیزی بین ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار به طور سالیانه است.
  • هزینه تحصیل لیسانس دانشجویان بین المللی  به زبان ترکی تقریبا چیزی بین ۲۴۰ تا ۷۵۰  دلار به طور سالیانه است.
  • هزینه تحصیل  کارشناسی ارشد دانشجویان بین المللی  به زبان انگلیسی تقریبا چیزی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار به طور سالیانه است.
  • هزینه تحصیل کارشناسی ارشد دانشجویان بین المللی  به زبان ترکی تقریبا چیزی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار به طور سالیانه است.
  • هزینه تحصیل کارشناسی ارشد به زبان ترکی ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در سال تحصیلی

البته  شهریه دردانشگاه های  مختلف متفاوت است و دانشگاه های خصوصی به نسبت هزینه های بیشتری  دارند.

 و درآخر به برنامه زمانی دانشگاه های ترکیه می پردازیم:

بعضی  از دانشگاه های کشور ترکیه دارای دو ترم تحصیلی بهار و پاییز و بعضی هم دارای یک ترم اضافه درفصل تابستان می‌باشند. ولی به طورکلی زمان شروع تحصیلی دانشگاه های ترکیه از ماه سپتامبرآغاز و تا ماه جون طول می کشد. البته تقویم تحصیلی دانشگاه های  ترکیه با هم متفاوت است. واینکه مرحله پذیرش و قبولی با ثبت نام به صورت حضوری و یا آنلاین و پرداخت شهریه فرق داشته ودر تاریخ های متفاوتی انجام می شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *