دانش پزشکی و پیشرفت در زمینه تشخیص انواع سرطان ها

 

دانش پزشکی و پیشرفت در زمینه تشخیص انواع سرطان ها : محققان آزمایشی را طراحی کرده اند که میتواند برای تشحیص تمام انواع سرطان  ها به کار برود. این آزمایش بر مبنای یک نشانگر خاص در دی ان ای طراحی شده که بنظر می رسد  , در همه انواع سرطان ظاهر می شود . این آزمایش هنوز روی انسان ها انجام نشده و مطالعات کلینیکی برای اطمینان از کاربرد آن نیاز است , اما در صورت موفقیت و ارائه به صورت تجاری یا فیمت قابل قبول , میتواند در زمینه تشخیص بیماری ها تحولی ایجاد کند. محققان مدتهاست که در زمینه یافتن چیزی مشترک بین همه انواع سرطان که بسادگی قابل تشخیص باشد , در حال تلاش اند.  اما نتایج یک پژوهش که اخیرا در Nature communications منتشر شده ,  نشان میدهد ,  دی ان ای سرطانی وقتی در آب قرار می گیرد , ساختار یگانه ای ایجاد میکند.

تشخیص انواع سرطان ها

این ساختار در نمونه هایی نمونه هایی از سرطان سینه , پروستات , روده و حتی سرطان لنف دیده شده است. این شیوه می تواند سرطان را در کمتر از ده دقیقه تشخیص دهد. روش های فعلی تشخیصی نیازمند نمونه برداری از بافت هستند , اما محققان روش های کمتر تهاجمی را ترجیح میدهند که در مراحل اولیه قادر به تشخیص باشند.

یک امکان که هنور در حال تکامل است , نمونه برداری مایعی است که بر اساس چرخش دی ان ای سرطانی در خون بنا نهاده شده است , اما به روشی دیگر ,  تقریبا همه سلول های بدن انسان دارای دی ان ای یکسانی هستند اما این مطالعه دریافته که بروز سرطان و پیشرفتش باعث تغییر قابل توجهی در دی ام ای می شود .

این تغییر به خصوص در الگوی پراکنش مولکول های کوچک گروه متیل که الگویی در اطراف دی ان ای را شکل میدهند , دیده می شود. سلول های معمولی که  دارای الگویی یگانه و مشخص متیل هستند , برای کارکرد سلول ضروری اند . محققان از طریق میکروسکوپ الکترونی مشاهده کردند که دی ان ای سرطانی تحت تاثیر الگوی متفاوت متیل ها در آب به شکل یک ساخنار یگانه سه بعدی در می آیند که از فرم سلول های معمول و سالم متفاوت است . این کشف ممکن است به زودی یک ازمایش کلی برای تشخیص ابتدایی سرطان را روانه آزمایشگاه ها کند که در فرایند درمان و شانس زندگی بسیار تاثیر گذار خواهد بود


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *