درد شکم با محصولات غذایی

درد شکم با محصولات غذایی

 

برخی افراد پس از مصرف محصولات لبنی دچار درد شکم می شوند  برای تسکین درد شکمی خود می توانید با نعناع یا پونه این محصولات را خوشبو کرده و میل کنید به این ترتیب از ایجاد نفخ شکم در روده بزرگتان پیشگیری خواهید کرد.

حتما شنیده‌اید که ماست‌های پروبیوتیک برای تسکین مشکلات شکمی خیلی موثر هستند، اما انواع خاصی از ماست هم وجود دارد که واقعا اثرات منفی آن‌ها بیشتر از مزایای مثبت‌شان است. دلیلش این است که محصولات لبنی حاوی مقادیر مختلفی از مولکول قندی لاکتوز هستند، که در بدن انسان تخمیر می‌شوند و حباب‌های گازی خاصی ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به نفخ می‌شود.

البته معنای این روند این نیست که همه ماست‌ها خارج از محدوده مصرف هستند. ماست ساده یونانی که اغلب حاوی ۱۲ گرم قند و مقدار زیادی پروتئین است، از انواع خوب ماست به شمار می‌رود. از طرف دیگر،‌ ماست‌های بدون چربی یا کم‌چرب نیز حاوی حدود ۳۰ گرم قند هستند که نسبت به ماست‌های یونانی، خیلی گاز بیشتری ایجاد می‌کنند.

انواع کلم‌هایی مثل کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل‌کلم، حاوی نوع خاصی از کربوهیدرات‌ها به نام رافینوز هستند که هضم‌شان برای دستگاه گوارشی انسان سخت است. در واقع بدن انسان، آنزیم مورد نیاز برای تجزیه رافینوزها را نمی‌سازد و در نتیجه این رافینوزها به‌صورت هضم‌نشده از روده کوچک عبور می‌کنند.

اگر این کربوهیدرات‌های خاص بدون تجزیه شدن وارد روده بزرگ شوند، توسط باکتری‌ها تخمیر می‌شوند، و در نهایت گاز زیادی در روده بزرگ ایجاد می‌کنند که باعث نفخ بدبو و آزاردهنده‌ای می‌شود. توصیه متخصصان این است که برای راحت کردن هضم این کلم‌ها باید سرخ‌شان کنید. این کار البته هضم رافینوزها را آسان‌تر نمی‌کند، بلکه جویدن آن‌ها را ساده‌تر می‌سازد و از این طریق هضم را راحت‌تر می‌کند.

خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل‌پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می‌دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می‌توان از پونه هم استفاده کرد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *