درمان آپنه خواب با کاهش وزن

درمان آپنه خواب با کاهش وزن

 

اگر از آپنه خواب رنج میبریدمی توانید با کاهش وزن خود این عارضه را از بین ببرید. کم کردن وزن از بهترین روشهای موثر بر درمان آپنه خواب به شمار می رود. مطمئن باشید خواب آرام و با کیفیت با کم شدن وزن به دست خواهد آمد.

اگر وزن‌تان را حدود ۲ کیلوگرم کم‌تر کنید، خواهید دید که نشانگان آپنه خواب کم‌تر خواهد شد.چاقی اغلب با خطر چهار برابری آپنه خواب همراه است و باعث اختلال جدی در تنفس هنگام خواب می‌شود، و برای همین اگر ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌تان را کم‌تر کنید، تاثیرات منفی آپنه خواب را کم‌تر می‌کنید.

در واقع، طبق گزارشات Obesity Action Coalition، کاهش همین مقدار کاهش وزن اختلال آپنه خواب را کم‌تر می‌کند و حتی اگر این افراد برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند، می‌توانند با کمک دستگاه‌های تنفسی CPAP، راه‌های تنفسی خواب‌شان را باز کنند.

حتی اگر با مشکل آپنه خواب مواجه نیستید، باید بدانید که کاهش وزن می‌تواند باعث خواب طولانی‌تر و آرام‌تری شود. بر اساس بررسی‌های محققان دانشگاه پنسیلوانیا، کسانی که ۵ درصد وزن‌شان را کم‌تر می‌کنند، شب‌ها حدود ۲۲ دقیقه بیشتر از دیگران می‌خوابند و حتی کیفیت خواب‌شان بیشتر از دیگران است. حتی در بعضی از موارد روشن شده است کسانی که وزن کم می‌کنند، علاوه بر بهبود کیفیت خواب‌شان، انرژی بیشتری در طول روز برای فعالیت دارند.

مزیت بعدی کاهش وزن این است که خطر ابتلا به دیابت را کم‌تر می‌کند. بر اساس مطالعات Diabetes Care در سال ۲۰۱۱، کسانی که ۵ درصد وزن‌شان را کم می‌کنند، هموگلوبین A۱C آن‌ها کاهش پیدا می‌کند که در نهایت باعث کاهش قند خون‌شان در طول یک دوره سه‌ماهه می‌شود. در واقع این کار کمک زیادی می‌کند تا فرد را از ورود به مرحله پیش‌دیابت دور نگه دارد و کسانی که هم که دچار معضل پیش‌دیابت شده‌اند، می‌توانند با کاهش وزن ۵ درصدی، خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کم‌تر کنند.

اگر اضافه وزن دارید و وجود بافت چربی اضافی در گردن باعث آپنه خواب انسدادی در شما می شود، پس وزنتان را کم کنید. این کار می تواند آپنه خواب را کم و یا حتی به طور کامل درمان کند. در برخی از افراد تغییر در وضعیت خواب می تواند باعث درمان آپنه شود. لوازم خاصی نیز طراحی شده اند که در هنگام خواب در دهان قرار می گیرند و از قرار گرفتن زبان در مسیر جریان هوا جلوگیری می کند. همچنین برخی از اعمال جراحی می توانند با حذف بافت های اضافی از بروز آپنه خواب جلوگیری کند اما این نوع روش درمانی در آخرین مراحل درمان قرار دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *