چه چیزهایی باید در مورد سفر با قطار بدانیم

چه چیزهایی باید در مورد سفر با قطار بدانیم

 

در این بخش شما را در مورد نکات و مسائلی که باید در مورد سفر با قطار بدانید بصورت کامل و دقیق آشنا می کنیم. شاید برای همه ی ما حتی برای کسانی که قبلا با قطار سفر داشته اند، دانستن این نکات بسیار مهم باشد. پس در حد چند دقیقه وقت برای مطالعه ی این مطلب مهم بگذارید. سفر با قطار یکی از تجربه های بسیار منحصربه فرد و عالی برای هر کسی می تواند باشد، افراد بسیاری برای سفر خود از وسایل عمومی مانند قطار و یا اتوبوس استفاده می کنند، سفر با این وسایل دارای شرایطی می باشد که باید دستکم با آن ها آشنا بود.

یکی از روش های مسافرت، سفر با قطار است. آنچه که این وسیله را در بین مسافران محبوب می نماید، داشتن برخی از ویژگی های خوب راه های دیگر به علاوه نداشتن برخی از مشکلات آن ها. به عبارت دیگر اگر به سفر های زمینی علاقه مندید اما توان مسافرت با اتوبوس را ندارید، فرزند دارید و در نتیجه به امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی نیاز دارید اما توان خرید بلیط هواپیما را ندارید و یا احساس خطرتان در هواپیما بیشتر از آرامش شما است، همه اینها به این معنی است که سفر با قطار گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.در ادامه با جذاب ۹۸همراه باشید تا درباره ضروری ترین نکات سفر با قطاربرای شما بیشتر بگوییم.

برای سفر با قطار همچون سایر وسیله ها در ابتدا باید بلیط تهیه شود. تنگی وقت، استرس و اطمینان از به دست آوردن بلیط در روز و ساعت مورد نظر خصوصا در ایام پر تقاضای سال مانند نوروز و یا در مسیر های پر تردد مانند مشهد از مواردی هستند که ما را به تهیه بلیط در روزی غیر از سفر ترغیب و یا وادار می نمایند. خرید اینترنتی بلیط یکی از روش هایی است که امروزه این امر را برایمان بسیار راحت و کم استرس تر نموده است. سایت های زیادی چون مستر بلیط در این زمینه فعالیت می کنند که می توانیم از آن ها بهره ببریم.

آگاهی از قطار های موجود در ساعت و روز مورد نظر و مقایسه آنها و استفاده از تخفیف های اینترنتی که برای برخی از مسیر ها وجود دارد از دیگر مزایای خرید غیر حضوری بلیط می باشند. برای مثال شما برای تهیه بلیط قطار تهران مشهدو بلیط قطار مشهدمی توانید به راحتی و تنها با چند کلیک بلیط قطار خود را رزرو کنید

قیمت بلیط قطاریکی از موارد مهم براس مسافران است که با توجه به نوع قطار(لوکس، درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳) و خدمات رفاهی ارائه شده در آن می تواند متفاوت باشد. برای افراد بالای ۱۲ سال باید بلیط تهیه نمود و برای افراد بین ۲ تا ۱۲ سال نیز هزینه به صورت نیم بها محاسبه می شود. افراد زیر ۱۷ سال نیز نمی توانند به تنهایی با قطار مسافرت نمایند. هزینه های خدمات درمانی، نقص عضو و فوت در صورت بروز هر گونه حادثه برای قطار بر عهده قطار است. با توجه به افزایش تعداد کارگزاران ریلی و رقابت ایجاد شده گاهی می توان بلیط هایی با قیمت مناسب خریداریی نمود.

مواردی که هنگام خرید اینترنتی بلیط باید در نظر داشت:

  • ورود دقیق اطلاعات شناسنامه ای برای تطبیق با مدارک موقع سفر،
  • به همراه داشتن شماره گذر نامه و یا برگه تردد برای اتباع خارجی،
  • تمیز نگه داشتن و مراقبت از بلیط،
  • وارد نمودن شماره تلفن همراه معتبر و به صورت دقیق برای اطلاع رسانی های مورد نیاز،
  • بسته شدن درهای قطار ۱۰ دقیقه قبل از حرکت،
  • همراه داشتن نسخه چاپی بلیط هنگام سوار شدن (هم به عنوان اجازه ورود و هم برای دریافت خسارت در صورت بروز حادثه).

اگر بلیطمان گم شود چه کنیم؟

اگر بلیط خود را گم نمودید بدون هیچ استرسی به ایستگاه راه آهن مراجعه نمایید تا برایتان المثنی صادر شود. البته باید این را بدانید که تنها برای بلیط هایی که اینترنتی خریده شده اند المثنی صادر می شود. برای دریافت المثنی باید حداقل ۴۵ دقیقه قبل از حرکت در ایستگاه باشید و هزینه ای برابر با ۵ درصد قیمت بلیط را پرداخت نمایید.

کنسل نمودن بلیط:

اگر قصد کنسل کردن بلیط خود را دارید می توانید به صورت آن لاین تا ۹۰ دقیقه قبل از حرکت قطار آن را انجام دهید، در زمان کمتر باید حضوری مراجعه نمایید. اگر قطار حرکت کرده باشد شانسی برای کنسل کردن نخواهید داشت. اصولا کنسل کردن بلیط با جریمه ای همراه است که از قیمت بلیط کم می شود. قبل از کنسل کردن کاملا مطمئن باشید زیرا پس از آن دیگر نمی توانید این بلیط را خریداری نماید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *