راههای فهمیدن اینکه آدم حواس پرتی هستیم یا خیر؟

راههای فهمیدن اینکه آدم حواس پرتی هستیم یا خیر؟

نشانه های حواس پرتی داشتن

از کجا بفهمیم که آدم حواس پرتی هستیم در زیر راههایی برای شما ارائه داده ایم تا بتوانید بفهمید که آیا حواس پرتی دارید یا خیر؟ روانشناسان با ارائه یک سری ازمایش میتوانند بفهمن که آیا فرد حواس پرتی دارد یا خیر؟

با حواس پرتی ام چه کنم؟

تعلل در انجام کار روی همه افراد تاثیر بد خود را می‌گذارد. این مشکل برای بیشتر افراد زمانی رخ می‌دهد که خسته و بی‌حوصله هستند، اما برای بعضی‌ها اهمال‌کاری می‌تواند یک اعتیاد کامل محسوب شود. آن‌ها تمام روز، کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و وقتی‌که به خانه می‌روند برای انجام امور عقب افتاده تا اواخر شب دیوانه‌وار کار می‌کنند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که شما در اداره هنوز درگیر کار هستید ولی دوست داشتید در آن زمان کنار دوستان و خانواده خود از لحظات لذت می‌بردید.

روانشناسان دانشگاه Case Western آزمایش جالبی را انجام داده‌اند که طی آن از دانشجویان خواسته‌شد تا به جای تعیین تاریخ دقیق برای ارایه مقالات خود، یک بازه تاریخی را برای آن‌ها مشخص کنند. محققان تاریخی را که دانشجویان به سراغ مقالات خود رفتند پیگیری نمودند و این را با سطح استرس و سلامت کلی آن‌ها مقایسه کردند. دانشجویانی که در لحظات باقی‌مانده آخر به سراغ مقالات رفته‌ بودند استرس عمیق‌تری داشتند و مشکلات سلامتی بیشتری نسبت به دیگران در آن‌ها دیده می‌شد. آن‌ها همچنین نمرات بدتری را در کلاس و برای مقالات خود کسب نمودند.

نگران‌کننده‌ترین بهانه‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا در کار خود سهل‌انگاری کنیم به شرح زیر است. دلیل نگران‌کننده بودن آن‌ها این است که مقابله با آن‌ها کار بسیار دشواری است. برای هر مورد راهبرد‌های پیشگیرانه‌ای ذکر شده‌ است، بنابراین می‌توانید زمانی‌که احساس خوبی برای انجام کارها ندارید بر تعلل غلبه کنید و کارایی خود را بالا ببرید.

 

نمی‌دانم از کجا شروع کنم

هنگامی‌که انجام یک وظیفه به خصوص دشوار است، باید تمام وقت خود را برای تکمیل آن صرف کنید. هیچ احساسی بهتر از این نیست که وقت ارزشمند خود را برای کاری صرف می‌کنید که بسیار دشوار است و سخت در پی انجام آن هستید. کلید کار اینجاست که نباید به خودتان اجازه ترسیدن دهید تا روی کار و تمرکز شما وقفه ایجاد کند. زمانی‌که وظیفه‌ای سنگین به نظر می‌رسد، تصور دشواری آن را از بین ببرید.

تقسیم کارها به دوره‌های کوتاه‌تر (که تلاش برای انجام آن‌ها تضمین شده‌ باشد) به شما اجازه می‌دهد تا از مخمصه بیرون بیایید. با این روش پیش از اینکه به خودتان بیایید، وظیفه‌ای که قرار بود انجام‌ شدنش ناممکن باشد به اتمام می‌رسد. زمانی که درگیر کاری می‌شوید، عدم فعالیت بزرگترین دشمن شما به حساب می‌آید.

 

خیلی حواس‌پرت هستم

برای بسیاری از ما، شروع یک پروژه بزرگ چالش سختی است. معمولا مشغول کارهای کوچک‌تری می‌شویم که ما را از وظیفه اصلی دور می‌کند. پاسخ به ایمیل‌ها، زنگ زدن به دوستان، بررسی آنلاین اخبار و موارد دیگر باعث می‌شوند که از مسیر درست فاصله بگیریم.
مشغول بودن همان مثمر ثمر بودن نیست. وقتی‌ که خودتان را در انجام کار بزرگی ناتوان می‌بینید، کمی صبر کنید و تصور این را بکنید که در صورت امتناع از انجام آن چه اتفاقی خواهد افتاد. حواس‌ پرتی باعث می‌شود تا توجه شما نسبت به عواقب کار دور شود و حسی به آن نداشته‌ باشید. به خودتان یاد‌آوری کنید که اگر در خیال‌پردازی‌ها باقی بمانید چه اتفاقی رخ می‌دهد. این روش خوبی است که حواس‌پرتی را کمتر می‌کند و تمرکز شما را بالا می‌برد.

 

انجام این کار خیلی راحت است

وظایفی که بسیار آسان هستند می‌توانند به طرز شگفت‌آوری برای ما خطرناک باشند، زیرا وقتی که آن را کنار می‌گذارید، تخمین زمانی که برای تکمیل آن نیاز است کار ساده‌ای است، اما سرانجام هنگامی که به سراغش‌ می‌روید، متوجه می‌شوید که وقت کافی برای انجام (یا حداقل تکمیل) آن وجود ندارد. اگر کاری بیش از حد آسان به نظر می‌رسد، تصویر بزرگتری از آن را در ذهن خود تجسم کنید، چراکه بدین وسیله امور پیش پا افتاده به یک کار اصلی و جزئی از وظایف مهم شما تبدیل می‌شود.

 

من این کار را دوست ندارم

اهمال‌کاری همیشه در مورد یک کار بسیار ساده یا خیلی سخت وجود ندارد. گاهی اوقات، اصلا دوست ندارید که آن را انجام دهید. به عهده گرفتن وظیفه‌ای که شما هیچ علاقه‌ای به آن نشان نمی‌دهید می‌تواند بسیار سخت باشد. متاسفانه هیچ راه بدون خطایی وجود ندارد تا از طریق آن به خودتان یاد بدهید به دنبال نکات جالب قضیه باشید، زیرا بعضی از موارد به هیچ ‌وجه توجه شما را به خود جلب نخواهد کرد. در عوض اینکه انجام این کارها را به زمان دیگری موکول کنید، قانونی را تعیین کنید که قبل از به پایان رساندن کار خود، پروژه یا وظیفه دیگری را به عهده نگیرید.

 

فکر نمی‌کنم از پس انجام آن بر بیایم

فرض کنید سرپرستی یک پروژه به عهده شما گذاشته‌ می‌شود. در واقع، کسی که این درخواست را از شما داشته‌ است می‌خواهد در مدت مشخصی آن را انجام دهید. با این حال، این موضوع فکر شما را درگیر خود می‌کند و تصور می‌کنید که نمی‌توانید آن را انجام دهید. علاوه بر این نمی‌توانید برای جبران تصمیم اشتباه خود به گذشته برگردید. اگر بی‌خیال این کار بشوم چه پیش می‌آید؟ چگونه می‌توانم از پس این کار بر بیایم؟ و … این‌ سوالات تا جایی پیش می‌روند که بهترین گزینه برای شما تنها دوری از شکست می‌شود.
اهمال‌کاری باعث می‌شود که شما از استعداد و توانایی‌های ذاتی خود غافل شوید. وقتی زمان خود را صرف کار بیهوده می‌کنید، به این معنی است که اعتماد به نفس ندارید. به یاد داشته‌ باشید زمانی که مسیر خود را پیدا کردید تنها می‌توانید نگاه رو به جلو داشته‌ باشید، چرا که اگر به چیزی خارج از محدوده دید خود بنگرید، از مسیر و هدف اصلی خارج می‌شوید. ترس از انجام اشتباه شما را به سمت شکست سوق می‌دهد. باید ذهن خود را به سمتی ببرید که بتوانید با داشتن اعتماد به نفس روی نکات مثبت تمرکز کنید و از این طریق به موفقیت برسید. زمانی‌که باور دارید می‌توانید کاری را انجام دهید، خودتان را برای پیروزی آماده می‌کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.