رشته‌های تحصیلی در ایران که بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارند

رشته‌های تحصیلی در ایران که بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارند

رشته‌های تحصیلی بسیاری در دانشگاه‌های ایران وجود دارند که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان مناسب هستند. در حقیقت مناسب یا نامناسب بودن هرکدام از رشته‌های تحصیلی چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان یک تصمیم شخصی است و کسی نمی‌تواند آن‌ها را از تحصیل در رشته خاصی محروم کند. با‌این‌حال، به دلیل برخی از تصورات غلطی که وجود دارد، ممکن است تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی برای خانم‌ها باعث شود که در آینده نتوانند شغل مناسبی پیدا کنند چون اغلب کارفرمایان در آن شغل خاص آقایان را استخدام می‌کنند.

با وجود تمامی این موارد، رشته‌های تحصیلی محدودی مانند مهندسی معدن و… هستند که خانم‌ها نمی‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند و در مقابل گزینه‌های زیادی برای آن‌ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم برخی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی بین خانم‌ها را نام ببریم. پس با ما همراه باشید.

زبان انگلیسی

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی بین خانم‌ها رشته زبان انگلیسی است. زبان انگلیسی یک رشته میان‌رشته‌ای است؛ به این معنی که می‌توان در مقطع ارشد یا دکتری از هر رشته دیگری وارد آن شد. زبان انگلیسی به‌طور‌کلی به سه گرایش آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی و ترجمه تقسیم می‌شود.

علاوه بر رشته زبان انگلیسی، ۱۱ زبان دیگر در دانشگاه‌های ایران نیز تدریس می‌شوند که هرکدام جذابیت‌های خودش را دارد و شما می‌توانید بعد از تحصیل در آن‌ها، به تدریس، مترجمی، تولید محتوای انگلیسی یا سایر زبان‌ها و… مشغول به کار شوید.

تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی یکی از رشته‌های علوم انسانی است که در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. اگر در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تحصیل کنید، می‌توانید به افرادی مانند ورزشکاران کمک کنید تا زندگی سالم‌تری داشته باشند. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند متخصص فیزیولوژی، کارشناس تربیت بدنی یا مربی ورزش شوند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تربیت بدنی کلیک کنید.

روانشناسی

رشته روان شناسی یکی دیگر از رشته‌های علوم انسانی است که طرفداران زیادی دارد. این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. یک روانشناس در دوران تحصیل خود، آموزش‌های حرفه‌ای و مهارت‌های بالینی را کسب می‌کند تا به افراد کمک کند با مسائل و مشکلات زندگی کنار بیایند و برای بهبود سلامت روان خود تلاش کنند.

مشاغل مختلفی برای فارغ‌التحصیلان مدرک روانشناسی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • روانشناس خصوصی
  • تدریس
  • روان‌درمانگر
  • مشاور
  • مدیر منابع انسانی
  • روانشناس صنعتی و سازمانی
  • معلم
  • روانشناس تربیتی
  • مددکار اجتماعی
  • مشاغل پژوهشی

علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه یکی از رشته‌های علوم تجربی است که مدیریت سلامتی جسمی و روحی انسان‌ها را با توجه به نوع تغذیه آن‌ها بر عهده دارد. در حقیقت بسیاری از بیماری‌هایی که ما با آن مواجه می‌شویم، به تغذیه ما مرتبط است. به همین دلیل شغل کارشناسان علوم تغذیه اهمیت زیادی دارد. این رشته در دوران کارشناسی به دو گرایش تغذیه بالینی و تغذیه انسانی تقسیم می‌شود. کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند به عنوان متخصص تغذیه در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و… مشغول به کار شوند.

رشته‌های پزشکی

تحصیل در تمامی رشته های پزشکی و خدمات درمانی برای خانم‌ها مناسب است و طرفداران زیادی دارد. مخصوصا بسیاری از خانم‌ها به سمت تحصیل در رشته زنان و زایمان می‌روند و به متخصص زنان موفقی تبدیل می‌شوند. همچنین تحصیل در رشته پرستاری بین خانم‌ها محبوبیت بالایی دارد.

حسابداری

رشته حسابداری یکی دیگر از رشته‌های محبوب بین خانم‌ها است. بر اساس گزارش سایت collegeatlas رشته حسابداری رتبه پنجم را بین رشته‌های پرطرفدار بین خانم‌ها دارد. وظیفه اصلی حسابدار، آماده‌سازی و بررسی گزارش‌های مالی و به‌روز‌رسانی اطلاعات مالی است. حسابداران با استفاده از مهارت‌های ریاضی، حسابداری، حقوق و امور مالی، سود و زیان را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. همچنین آن‌ها اطلاعاتی را که سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل برای ارزیابی نحوه عملکرد شرکت در یک دوره زمانی خاص نیاز دارند، به آن‌ها ارائه می‌دهند.

معماری

رشته معماری یکی دیگر از رشته‌های محبوب بین خانم‌ها است که در بسیاری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش مختلف معماری-معماری، معماری منظر و معماری داخلی است. مهندسین معماری می‌توانند در دفتر شخصی یا شرکت‌های حوزه ساخت و ساز مشغول به کار شوند. رشته معماری ارتباط نزدیکی با انجام کارهای هنری دارد و از‌این‌رو طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارد.

داروسازی

رشته داروسازی یکی از بهترین رشته های گروه تجربی است که بین خانم‌‌ها طرفداران زیادی دارد و فارغ‌التحصیلی و مشغول شدن به کار در این رشته به کسب درآمد بالا منجر می‌شود. این رشته داروسازی که از رشته‌های زیرگروه علوم پزشکی محسوب می‌شود، علم ساخت و طراحی داروهای موثر برای درمان بیماری‌های مختلف است. همچنین داروسازان روی اثربخشی داروها مطالعه و دوزهای دارویی مختلف را نیز تعیین می‌کنند. همچنین رشته داروسازی از مقطع کارشناسی تا دکتری گرایش‌های زیادی دارد.

مدیریت منابع انسانی

رشته منابع انسانی در دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود و بین خانم‌ها طرفداران بسیاری دارد. وظیفه اصلی کارشناسان و مدیران منابع انسانی، گزینش و استخدام کارکنان جدید، برقراری ارتباط موثر با افراد سازمان، تعیین حقوق و مزایا و حل اختلاف‌هایی است که در سازمان به وجود می‌آیند.

رشته‌های مهندسی

بسیاری از رشته‌های مهندسی مانند مهندسی شیمی، مهندسی مواد و… بین خانم‌ها طرفداران بسیاری دارد. با‌این‌که شاید برخی افراد این تصور غلط را داشته باشند که رشته‌های مهندسی اغلب بین آقایان طرفدار بیشتری دارد، اما در بسیاری از رشته‌های مهندسی و سایر رشته‌های مرتبط با تکنولوژی مشاهده می‌شود که جمعیت خانم‌ها نسبت به آقایان بسیار بیشتر است.

صنایع غذایی

رشته صنایع غذایی ترکیبی از اصول مهندسی و رشته‌های میکروبیولوژی، فیزیک و شیمی است. تمامی فرایندهای تولید، بسته‌بندی، ذخیره و توزیع مواد غذایی بر عهده افراد تحصیل کرده در این رشته است. رشته صنایع غذایی در مقطع ارشد و دکتری گرایش‌های متفاوتی دارد که عبارت‌اند از:

  • شیمی مواد غذایی
  • مهندسی صنایغ غذایی
  • میکروبیولوژی مواد غذایی (زیست فناوری)
  • تکنولوژی مواد غذایی (فناوری مواد غذایی)

همچنین گرایش‌های این رشته در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت شامل بهداشت و ایمنی مواد غذایی، کنترل کیفی و بهداشت و میکروب‌شناسی مواد غذایی است.

مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی یک رشته در حال گسترش است که برای آینده مراقبت های درمانی در جهان ضروری و حیاتی است. در مهندسی پزشکی اصول مهندسی با علوم پزشکی و بیولوژیکی ترکیب می‌شوند تا تجهیزات، دستگاه‌ها، سیستم‌های کامپیوتری و نرم افزارهای پزشکی طراحی شوند. این رشته بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد و ازآنجایی‌که رشته نسبتا جدیدی است، آینده شغلی و درآمد سالانه آن بسیار خوب است.

جمع‌بندی

رشته‌های تحصیلی بسیاری از گروه‌های علوم انسانی، ریاضی و تجربی وجود دارند که بین خانم‌ها طرفدار دارند. پرطرفدار بودن یا محبوبیت این رشته‌ها دلایل مختلفی مانند آینده شغلی بهتر برای خانم‌ها، علاقه به رشته و… دارد. این رشته‌ها در ایران شامل صنایع غذایی، داروسازی، علوم تغذیه، رشته‌های مهندسی، رشته‌های پزشکی، منابع انسانی، حسابداری، روانشناسی، تربیت بدنی، زبان انگلیسی و… است.

در آخر امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *