رژیم غذایی خاص بیماران مبتلا به پارکینسون

رژیم غذایی خاص بیماران مبتلا به پارکینسون

توصیه های غذایی مبتلایانه به بیماری پارکینسون

ابتدا این سوال مطرح میشود که آیا بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون نیاز است که رژیم غذایی خاصی در برنامه غذاییشان داشته باشند یا خیر که در مطلب زیر توصیه های غذایی برای این بیماران آورده شده است.

رژیم غذایی افراد مبتلا به پارکینسون می‌تواند روی داروهایی که برای مدیریت علائم بیماری پارکینسون می‌خورند، تاثیرگذار باشد. علائمی مثل لرزش (تکان دادن غیرارادی) و یبوست، در همین گروه قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان به رژیم‌های غذایی با حجم پروتئینی زیاد اشاره کرد. این نوع رژیم‌های غذایی می‌توانند

جذب لوودوپای موجود در داروی ساینمت (Sinemet) را محدود کنند. ساینمت، نوعی داروی رایج است که برای مدیریت بیماری پارکینسون تجویز می‌شود. به همین دلیل است که برخی پزشکان به افراد مبتلا به پارکینسون توصیه می‌کنند که مصرف پروتئین را محدود کنند و به ۱۲ درصد از کل کالری‌های روزانه برسانند.

براساس دستورالعمل‌هایی که بنیاد بیماری پارکینسون اعلام کرده است، خوردن داروهای پارکینسون با معده خالی و قبل از وعده‌های غذایی، می‌تواند به جذب بهتر داروها کمک کند. برخی متخصصان به افراد مبتلا به پارکینسون توصیه می‌کنند که از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنند، چون احتمال تداخل دارویی وجود دارد.

لیست این مواد غذایی شامل موارد زیر است: گوشت قرمز یا ماهی خشک‌شده، دودی و تخمیرشده. پنیر کهنه، مثل پنیر چدار و بلوچیز. کلم‌ترش. محصولات سویا (توفو و سس سویا). مکمل‌های آهن (بین مصرف داروهای پارکینسون و مکمل‌های آهن، دو ساعت یا بیشتر فاصله بگذارید).

علاوه بر این، اضافه کردن میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی می‌تواند از عملکرد سلول‌های عصبی محافظت کند. این مواد غذایی حتی می‌توانند به تحت کنترل درآوردن علائم پارکینسون نیز کمک کنند. میوه‌ها و سبزیجات، هر دو، حاوی فیبر قابل توجهی هستند که می‌تواند تحرک روده را بیشتر کند و مانع از یبوست شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.