زیاده روی در مصرف ویتامین ث

زیاده روی در مصرف ویتامین ث

 

ویتامین ث از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن به شمار می رود که برای دریافت آن می توانید سراغ انواع مرکبات بروید اما نکته مهم در مورد این ویتامین زیاده روی و مصرف بیش از حد این ویتامین است که می تواند باعث عوارضی همچون اسهال‌های شدید,حالت تهوع, استفراغ, سوزش معده در بدن شود.

آیا عوارض مصرف زیاد ویتامین ث را می دانید؟! ویتامین C یکی از قوی‌ترین انواع آنتی‌اکسیدان است که دریافت حجم مناسبی از آن در طول روز می‌تواند به ارتقا سیستم ایمنی بدن کمک کند. زمانی که قدرت سیستم دفاعی بدن‌مان با مصرف ویتامین C بالا می‌رود، شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی در ما کم می‌شود.

اما آیا ما مجاز به استفاده مستمر و بیش از اندزه از مکمل‌های این ویتامین هستیم؟ پاسخ، منفی است. ویتامین C، جزو ویتامین‌های محلول در آب است و مازاد آن از طریق مجاری ادراری از بدن دفع می‌شود.با این حال و براساس هشدار مایوکلینیک، زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین C می‌تواند عوارضی مانند اسهال‌های شدید,حالت تهوع, استفراغ, سوزش معده, گرفتگی‌های عضلانی,سردرد,بی‌خوابی و حتی ابتلا به سنگ‌های کلیه را برایمان به دنبال داشته باشد. افراد عادی به دریافت تنها ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C در طول روز نیاز دارند و می‌توانند این نیاز را با مصرف یک عدد پرتقال بزرگ یا یک فنجان فلفل‌دلمه‌ای خردشده برطرف کنند. دریافت بیش از ۲ هزار میلی‌گرم از این ویتامین در طول روز می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برایتان داشته باشد.

میوه هایی مانند پرتقال و لیموترش، مقدار زیادی ویتامین C دارد که برای سلامت دندان نیز مفید است اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی داشته باشد که در این مطلب به نقل از «Readers Digest»، به آن اشاره شده است.

درد در قسمت تحتانی کمر:یکی از عوارض مهم مصرف زیاد این ویتامین، احساس درد خفیف در قسمت تحتانی کمر و پهلوهاست. در مرحله ابتدایی این درد خفیف است اما به مرور زمان تشدید می شود.

وجود خون در ادرار:یکی از بدترین عوارض جانبی، مشاهده خون در ادرار است که می تواند با کمی درد معده همراه باشد. هرچند که در اغلب موارد درد حس نمی شود.

حالت تهوع:آیا اخیرا با احساس خستگی و حالت تهوع از خواب بیدار می شوید؟ آیا هرازگاهی حالت تهوع پیدا می کنید؟ احتمالا دچار عوارض جانبی مصرف ویتامین C شده اید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *