تزریق انسولین در افراد سالمند

دیابت و قندخونی که با تزریق انسولین کنترل می شود بهتر است تنظیم سطح قند خون در این افراد بسیار مهم و حائز اهمیت است در صورت عدم کنترل این بیماری می تواند باعث بروز مشکلات زیادی در بدن آن ها شود  تزریق انسولین نیز اصول و قوانین خود را دارد.

همه بیمارانی که تحت درمان با انسولین هستند به خصوص اگر سالمند باشند نباید تنها زندگی کند. مشکل عمده‌ای که در بیماران انسولینی دیده می‌شود این است که در ساعت‌های مختلف روز ممکن است دچار افت قند خون شوند. افت قند خون، باعث مشکلاتی برای بیمار می‌شود که نیاز به کمک فوری دارد و حتما باید فردی در این زمان وجود داشته باشد تا به موقع به سالمند کمک کند. (افت قند خون باعث کاهش سطح هوشیاری و کما می‌شود که اگر به موقع سطح قند خون تنظیم نشود احتمال مرگ بیمار نیز وجود دارد.). اما مشکل دیگری که سالمندان دارند کاهش قدرت بینایی است. تزریق انسولین نیاز به دقت دارد. اگر سالمندی نتواند به دلیل افت بینایی واحد‌ها را خوب تشخیص دهد ممکن است بیشتر یا کمتر از حد نیاز انسولین تزریق کند که این خود مشکل ساز است. بنابراین بهتر است فردی همیشه بر انسولین تزریقی سالمند نظارت داشته باشد. در کنار حضور یک فرد مراقب بهتر است سالمندان این نکات را فراموش نکنند:

 

* سالمندان مبتلا به دیابت باید مصرف مایعات را بیشتر کنند تا دچار کم آبی نشوند. کم آبی برای بیماران دیابتیک خطرناک است.نوشیدن روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب به همه سالمندان توصیه می‌شود ( نوشیدن مایعات در فصول گرم سال باید بیشتر شود).

* سالمندان مبتلا به دیابت به هیچ وجه نباید خوردن میان وعده را فراموش کنند. میان وعده باید بین صبحانه و نهار و نهار و شام باشد. میان وعده شامل یک کیک کوچک، یک یا دو واحد میوه، یک لیوان شیر یا یک لقمه نان و پنیر است. خوردن این مواد خوراکی می‌تواند از افت ناگهانی قند خون جلوگیری کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *