ضعف عضلات بدن با کاهش یک ویتامین مهم در بدن

ضعف عضلات بدن با کاهش یک ویتامین مهم در بدن

اگر به اندازه کافی بدنتان ویتامین B۱۲ دریافت نکند با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. از جمله می توانیم به ضعف عضلات ، کم خونی و خواب آلودگی اشاره کنیم. کاهش اکسیژن در سلول های قرمز خون نیز می تواند با کم شدن ویتامین B 12 پدید بیاید.

با افزایش سن، توانایی بدن برای جذب ویتامین B۱۲ از غذاها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه افراد با مشکلات زیادی از جمله خستگی شدید و ضعف بینایی مواجه می‌شوند. کمبود ویتامین B۱۲ علائم زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس اگر هر یک از این علائم را داشتید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا آزمایش خون شما را بررسی کند.

یکی از علائمی که ممکن است بسیاری از افراد با آن مواجه شده باشند این است که عصرها به‌سختی می‌توانند بیدار بمانند، حتی اگر ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشند، اما چرا؟! چون خستگی یکی از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲ است. دلیلش این است که بدن انسان برای ساختن سلول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد، و همین سلول‌ها هستند که اکسیژن را به اندام‌های مختلف بدن می‌رسانند.

وقتی اکسیژن کافی در سلول‌های خونی وجود نداشته باشد، قطعا فرد احساس خستگی خواهد کرد، حتی اگر زیاد خوابیده باشد. البته هر احساس خواب‌آلودگی به‌معنای کمبود ویتامین B۱۲ نیست، پس بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید آیا با مشکل مواجه هستید یا نه.

نکته دیگر این است که وقتی اکسیژن کافی در سلول‌های قرمز خون وجود نداشته باشد، عضلات بدن ضعیف خواهند شد. در این وضعیت افراد با این‌که غذای کافی یا حتی بیش از حد کافی می‌خورند، باز هم با احساس خستگی روبه‌رو می‌شوند و فکر می‌کنند شاید مشکل از الگوی غذا خوردن یا خود غذاها باشد. اما واقعیت این است که ضعف و سستی عضلات در این حالت به دلیل کمبود ویتامین B۱۲ است، نه چیز دیگر.

اکثر افراد مقادیر زیادی از ویتامین ب ۱۲ را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می شود. کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲ معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:
– وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا هستید. در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب ۱۲ کمک می کنند را از میان می برد.
– وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است.
– وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.
همچنین، این نوع کم خونی می تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب ۱۲ بروز یابد. افراد گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب ۱۲ نیاز پیدا کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.