عدم تحمل گلوتن و پیامدهای آن

عدم تحمل گلوتن و پیامدهای آن

عدم تحمل گلوتن هم نوعی اختلال گوارشی است که می تواند دردسرهای زیادی برای مبتلایان ایجاد کند بهتر است با نشانه های مربوط به بروز این عارضه در بدنتان آشنا شوید. برای مقابله با عوارض ناشی از این بیماری راهکارهای درمانی زیادی وجود دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

دستگاه گوارش بیشتر افراد، قادر به هضم راحت و بدون مشکل گلوتن است. بنابراین، تنها جمعیت کمی از افراد با مشکل عدم تحمل گلوتن مواجه هستند. شدیدترین نوع عدم تحمل گلوتن، بیماری سلیاک نام دارد. که نوعی بیماری خودایمنی ارثی محسوب می‌شود. مصرف گلوتن در افراد مبتلا به بیماری سلیاک می‌تواند باعث چنین مشکلاتی شود: اسهال، ‌درد معده، نفخ بیش از حد و خارش پوست. بیماری سلیاک، در درازمدت،می‌تواند به روده‌ها آسیب برساند و توانایی آن‌ها برای جذب مواد مغذی را دچار اختلال کند. با این‌حال، بعضی از افراد به بیماری سلیاک مبتلا نیستند، ‌اما دستگاه گوارش آن‌ها نسبت به گلوتن واکنش منفی نشان می‌دهد. این مشکل، حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی نامیده می‌شود. علائم این حساسیت، بسیار شبیه به بیماری سلیاک هستند، ‌اما واکنش‌های خودایمنی را برانگیخته نمی‌کنند.

افراد مبتلا به این نوع از حساسیت ممکن است با اسهال، نفخ و حتی درد مفاصل و مه مغزی مواجه شوند. موضوع گلوتن همچنان در علم امروزی، بحث‌برانگیز است. بعضی از متخصصان معتقدند که گلوتن بی‌خطر و بی‌ضرر است، مگر این‌که فرد به بیماری سلیاک مبتلا باشد. اما برخی دیگر مدعی هستند که گلوتن، علت ریشه‌ای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات خودایمنی است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *