عرق غیرطبیعی خبر از چه نوع بیماری می دهد؟

عرق غیرطبیعی خبر از چه نوع بیماری می دهد؟

اگر نسبت به قبل عرق کردنتان غیرعادی شده و تبدیل به عرق غیرطبیعی شده است و بوی غیرطبیعی میدهد و باعث کلافگی شمامی شود بهتر است به بررسی علت آن بپردازید چون ممکن است به نوعی بیماری مرتبط با عرق مبتلا شده باشید برای درمان تعریق زیاد به برخی از راهنمایی های پزشکی اشاره کرده ایم با ما همراه باشید.

عرق کردن و ایجاد بوی بدن هنگامی رخ می‌دهد که ورزش می‌کنید یا تحرک بدنی انجام می‌دهید، در آب و هوای گرم قرار دارید، یا عصبی، مضطرب و تحت استرس هستید. این نوع عرق کردن و بوی بدن طبیعی و سالم است. عرق کردن به خودی خود چندان آزارنده نیست، بیشتر بوی بدن است که مشکل‌آفرین است.

در واقع عروق بویی ندارد، اما گاهی هنگامی که عرق در تماس با باکتری‌های روی پوست شما قرار می‌گیرد، بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند. میزان عرق کردن تا حدودی یک ویژگی فردی است و گاهی عرق کردن زیاد برای یک فرد طبیعی است، اما اگر میزان عرق کردن فرد واقعا بیش از حد باشد (هیپرهیدروز)، باید علت آن را در وجود برخی از بیماری‌ها جستجو کرد.

برخی از داروها میزان عرق را افزایش می‌دهند. همچنین بیماری‌های متفاوتی مانند پرکاری تیروئید،دیابت و بیماری‌‌های تبدار مزمنی مانند مالاریا ممکن است، باعث افزایش تعریق شوند. در موارد عرق کردن طبیعی و بوی معمول بدن، با تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی می‌توانید به طور موثر این علائم را برطرف کنید. در برخی موارد ممکن است لازم باشد، از فراورده‌های ضدتعریق یا دئودورانت استفاده کنید.

عرق از عوارض طبیعی بلوغ، قاعدگی، یائسگی، و دیگر تغییرات هورمونی است. ورزش جسمانی، غذاهای تند و پرادویه، و مصرف الکل و کشیدن سیگار از علل دیگر حمله عرق کردن هستند.
از طرف دیگر، عرق زیاد می‌تواند ناشی از وجود یک عفونت، از یک سرما‌خوردگی ساده تا عفونت‌های شدید، با تب مداوم یا متناوب باشد. بدن با عرق کردن گرمای تب را خنثی می‌کند.
از دیگر بیماری‌هائی که عرق زیاد ایجاد می‌کنند بیماری هوجکین، سل، پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، سرطان، سینه پهلو، مالاریا، و بیماری‌های کبدی و کلیوی را می‌توان نام برد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
ـ عرق کردن به حدی است که لباس و کفش را خیس می‌کند یا از صورت می‌چکد، حتی وقتی هوای اتاق خنک است.
ـ عرق کردن مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.
ـ به‌طور مداوم یا مکرر تب، سرگیجه، یا نبض تند وجود دارد.
ـ عرق بلورهای رنگی روی پوست تشکیل می‌دهد یا تحرک پوستی ایجاد می‌کند.

عرق شبانه

ـ با اینکه اتاق خنک است شب عرق می‌کنید، مخصوصاً به صورت دوره‌ای و نامنظم.
ـ عرق شبانه با تب، خستگی، ناراحتی، یا درد بدن همراه است
ـ گرفتاریهای خواب، مثل راه رفتن در خواب، کابوس دیدن، بی‌نفسی، یا بی‌خوابی هم وجود دارد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *