علت لذت بخش بودن خاراندن محل خارش

علت لذت بخش بودن خاراندن محل خارش

لذت خاراندن

گاهی اوقات بدن ما بدون هیچ دلیل خاصی شروع به خارش می کند و در این میان هیچ راهی بجز خاراندن محل خارش نداریم بنابراین در مطلب زیر به علت لذت بخش بودن محل خارش اشاره میکنیم.

خارش ، به گونه‌ای ، واکنشی نسبت به یک محرک است . اگر احساس خارش کنید ، راهی برای مهار این حس ندارید . تحقیقات نشان می‌دهد ، لذت و رضایتی که از خاراندن محل خارش به شما دست می‌دهد ، به دلیل ” فعالیت بیش از حد ” در ناحیه‌ای از مغز است که مسئول کنترل جنبش و فرایند پاداش است . به گفته پژوهشگران ، علی رغم لذت اولیه خاراندن ، ادامه این عمل می‌تواند منجر به افزایش شدت خارش به همراه درد و آسیب دائمی پوست شود . به همین دلیل دانستن فعالیت مغزی که موجب افزایش این رفتار بیمارگونه است ، مهم می‌باشد .

دانشمندان ، ده بیمار را که مبتلا به خارش مزمن بودند و ده فرد سالم را که یک محل خارش را می‌خاراندند ، با ام آر آی پیشرفته مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند قسمت‌هایی از مغز که مسئول کنترل جنبش و فرایند پاداش است ، در بیماران مبتلا به خارش مزمن ، هنگام خاراندن فعال‌تر بوده است . نتایج این مطالعات نشان می‌دهد ، این فعالیت بیش از اندازه می‌تواند به توجیه اعتیاد به خاراندن در این بیماران کمک کند .

پس بار بعدی که جایی از بدنتان دچار خارش شدید شد سعی کنید با کنترل فکر خود ، از خاراندن آن جلوگیری کنید و یا حداقل میزان خاراندن را کم کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *