عوارض استفاده از نمک در غذای کودک

عوارض استفاده از نمک در غذای کودک

 

سعی کنید برای غذای کودک زیاد از نمک استفاده نکنید چون استفاده از این چاشنی پرطرفدار عوارض جانبی فراوانی برای کودکان دربردارد و می تواند در بیمارشدن آن ها تاثیرات مهمی بگذارد. همیشه از محصولات غذایی کم نمک یا بی نمک برای تغذیه فرزندتان استفاده کنید تا باعث عادت کردن وی به غذاهای شور نشوید.

حالا دیگر اغلب ما می‌دانیم که زندگی وقتی شیرین و بانمک می‌شود که هم مصرف انواع شیرینی را کم کنیم وهم تا می‌توانیم نمک را از غذاهای خود حذف کنیم.چه کنیم که از دوران کودکی با این دو مزه متضاد، خوگرفته‌ایم و اکنون ترک عادت دشوار است؛ گفتیم کودکی؛ آیا فکر کرده‌اید که برای اینکه کودکتان مانند شما به نمک عادت نکند باید چه کنید؟

ساده‌ترین راه این است که از آوردن نمکدان به سر سفره اجتناب کنید.  تا حد‌‌امکان، خودتان آشپزی کرده و سس‌ها، ترشی و… را در خانه تهیه کنید. در نتیجه می‌توانید میزان نمک افزوده شده به غذاها را کنترل کنید.به جای استفاده از کنسروها و مواد غذایی فرآوری شده از نوع تازه آنها بهره ببرید، می‌دانیدکه پای ثابت غذاهای کنسروی استفاده از نمک برای افزایش ماندگاری آنهاست.  قبل از خرید مواد غذایی به جدول اطلاعات غذایی روی بسته آنها توجه کرده و میزان سدیم موجود در آنها را چک کنید، محصولات حاوی نمک کم یا بدون نمک را انتخاب کنید.  در تهیه ساندویچ به جای استفاده از سوسیس و کالباس از گوشت‌هایی که خودتان پخته‌اید (مرغ، گوشت گوساله و… ) استفاده کنید. قبل از استفاده از سبزیجات کنسرو شده در قوطی (نخود فرنگی، لوبیا و… )حتماً آنها را با آب بشویید.  به جای استفاده از نمک به عنوان چاشنی در غذاها، از انواع مختلف ادویه‌ها و سبزیجات خشک استفاده کنید.  به کودکتان بیاموزید که مواد غذایی را قبل از نمک زدن بچشد.  شاید متعجب شوید اگر بدانید برخی مواد غذایی که به نظر بی‌نمک یا حتی شیرین هستند (همچون غلات صبحانه) حاوی نمک فراوانی هستند. غلات در تغذیه کودکان نقش بسیار مهمی دارند، دقت کنید نوع کم نمک آنها را انتخاب کنید.

کلیه کودک نمی‌تواند مقدار زیاد نمک را بپذیرد، بنابراین مصرف زیاد آن به کلیه کودک آسیب می‌رساند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد نمک در سن پایین برای کودکان موجب فشار خون بالا در بزرگسالی می‌شود، به خصوص در خانواده‌هایی که سابقه فشار خون دارند.

اگر فکر می‌کنید که غذا بدون نمک بی‌مزه می‌شود، به جای آن از گیاهان، ادویه جات و سیر استفاده کنید. فقط مراقب باشید که این مواد را برای بار اول به صورت جداگانه به کودک دهید و حداقل ۴ روز صبر کنید تا اگر کودک به آن آلرژی داشت، آگاه شوید.

اگر از سبزیجات کنسرو شده برای کودکتان استفاده می‌کنید، برچسب آن را ببینید تا نمک به آن اضافه نشده باشد.

کودکان نوپا مقدار بیشتری نمک نسبت به نوزادان می‌توانند مصرف کنند. اما به برچسب‌های روی محصولات و مقدار نمک آنها توجه کنید.

از پنیرهایی که سدیم کمتری دارند به کودکتان دهید. به برچسب نان‌ها نیز دقت کنید. شاید از این که بعضی نان‌ها نمک زیادی دارند، تعجب کنید.

از فراورده‌های گوشتی مانند همبرگر و پپرونی و دیگر موادی مانند سس آماده و لوبیای پخته شده خودداری کنید. میزان نمک موجود در این غذاها برای کودکان بسیار زیاد است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *