عوارض مصرف نوشیدنی های گازدار و تیره

عوارض مصرف نوشیدنی های گازدار و تیره

 

اگر جزو افرادی هستید که نوشابه های گازدار و تیره میل میکنند بهتر است بدانید سلامتی تان را در معرض خطر قرار داده اید مواد و رنگ های موجود در این نوشیدنی های تیره از لحاظ پزشکی مورد تایید نیستند و توسط شرکت های سازنده نیز مورد ارزیابی قرار نمیگیرند.

گزارش جدیدی که به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز منتشر شده است، حاکی از آن است که نوشیدن هر نوشابه گازدار با رنگ تیره‌ای از کوکای رژیمی گرفته تا نوشابه دکتر پپر ممکن است خطر دچار شدن شما به سرطان را بالا ببرد.این آنالیز جدید به دنبال یک بررسی به‌وسیله همین پژوهشگران در سال گذشته انجام می‌گیرد که پژوهشگران در آن ۱۰قوطی نوشابه گازدار را از فروشگاه‌ها در نیویورک و کالیفرنیا خریدند و آنها را از لحاظ میزان ماده ۴-MEI وارسی کردند۴-MEI، یک رنگ کارامل است که در نوشابه‌های گازدار تیره‌رنگ به کار می‌رود.

این پژوهشگران طیف گسترده‌ای از میزان این ماده شیمیایی، از۴/۳میکروگرم تا ۵/۳۲۵میکروگرم، را در هر قوطی۳۵۰میلی‌لیتری نوشابه یافتند.با اینکه دولت فدرال آمریکا حدی برای اینکه چه میزان ۴-MEI می‌تواند سرطان‌زا باشد، تعیین نکرده، دولت ایالتی کالیفرنیا حداکثر مجازی برای آن تعیین کرده است.

بر اساس قوانین کالیفرنیا فرآورده‌ای که مصرف‌کنندگان را تا حد۲۹میکروگرم ۴-MEI قرار می‌دهد، باید دارای برچسب هشدار سرطان باشد. بنابراین با توجه به اینکه پژوهشگران جانز هاپکینز تا میزان۵/۳۲۵میکروگرم از این ماده شیمیایی را در برخی از انواع نوشابه‌های گازدار یافته‌اند، علت خطرناک بودن بالقوه این نوشابه‌ها برای سلامت واضح است.

با اینکه انواع متفاوتی از رنگ کارامل وجود دارد که برخی از آنها فاقد ۴-MEI هستند، راهی برای مصرف‌کنندگان در آمریکا وجود ندارد تا دریابند چه نوعی از آن در یک نوشابه یا فراورده غذایی به کار رفته است.در اروپا باید نوع خاص رنگ کارامل روی برچسب فراورده قید شود، اما سازندگان آمریکایی فقط ملزم به قید کردن وجود رنگ کارامل روی فراورده هستند.

به گفته این پژوهشگران، حتی بر مبنای میزان تیرگی نوشابه گازدار نمی‌توان دریافت که چه نوع رنگ کاراملی در آن به کار رفته است. برخی از نوشابه‌های بسیار تیره‌ای که این گروه آزمایش کردند، میزان‌های کمی از ۴-MEI داشتند و برخی از نوشابه‌های با رنگ کمتر تیره حاوی میزان‌های بالاتر این ماده بودند.

این اثرات بالقوه سرطان‌زایی-MEI در بررسی‌های حیوانی و نه کارآزمایی‌های بالینی مشخص شده است.اما این پژوهشگران، با وجود اینکه درباره سرطان‌زایی این ماده در انسان‌ها نمی‌توان حکم قطعی کرد، توصیه می‌کنند، دولت حداکثر مجازی برای این ماده تعیین کنند تا مصرف‌کنندگان از سردرگمی خارج شوند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *