عوارض ویتامین D زیاد بر سلامت

عوارض ویتامین D زیاد بر سلامت

عوارض ویتامین D زیاد بر سلامت

یکی از ویتامین های که در درمان مشکلات استخوانی و برخی بیماری ها کمک می کند ویتامین دی می باشد اما اگر همین ویتامین خودسرانه و بدون تجویز پزشک بیش از اندازه مصرف شود عوارضی دارد بخوانید در اینجا عوارض ویتامین D زیاد بر سلامت .

برای مدت‌های طولانی کمبود ویتامین D کانون توجه محافل علمی بود که کمبود این ویتامین را در بدن برای سلامت مضر می‌دانستند، اگر چه تحقیقات جدید دانشگاه کوپنهاگن نشان داد که، وجود مقدار زیاد و بیش از اندازه این ویتامین می‌تواند منجر به سکته قلبی یا انسداد شریان‌های بدن شود.

نتایج تحقیقات مذکور در مجله علمی متابولیسم و غددشناسی به چاپ رسیده است.به گفته پروفسور پیتر شوارتز این تحقیق روی ۲۴۷ هزار و۵۷۴ فرد دانمارکی انجام شده که بزرگترین جامعه آماری را در این زمینه شامل می‌شوند. طی این تحقیقات ۷ سال بعد از برداشت نمونه‌های خون از این افراد نرخ مرگ‌و‌ میر در آنها اندازه‌گیری شد که، نتایج حاکی از مرگ ۱۶ هزار ۶۴۵ نفر بود. محققان برای دریافتن اثر احتمالی ویتامین D بر مرگ و میر آنها به دنبال رابطه موجود میان مرگ و میر و مقدار ویتامین D موجود در خون آنها بودند. نتایج به دست آمده بیانگر وجود رابطه میان کمبود شدید یا وجود بیش از حد این ویتامین در خون این افراد و مرگ آنها دارد. در صورت وجود ویتامین D به میزان کمتر از ۵۰ نانومول یا بالای ۱۰۰ نانومول در هر لیتر خون احتمال مرگ و میر افزایش می‌یابد.

 

عوارض ویتامین D زیاد بر سلامت

محققان با تحقیق روی علل مرگ این بیماران در زمانی که مقدار این ویتامین در خون بیش از ۱۰۰ نانومول باشد دریافتند که، دلیل عمده مرگ و میر سکته قلبی یا انسداد عروق است. به بیان دیگر مقدار این ویتامین در بدن نباید خیلی کم باشد، اما در عین حال نباید خیلی هم زیاد باشد. این میزان باید چیزی در میان ۵۰ تا ۱۰۰ نانومول در هر لیتر باشد که بهترین مقدار آن طبق تحقیقات ۷۰ نانومول در هر لیتر است. ضرر ناشی از زیاد بودن این ویتامین در بدن قبلا به اثبات نرسیده بود و با به اثبات رسیدن این مطلب قطعا منابع تغذیه آینده ما دست‌خوش تغییراتی خواهند شد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.