عوامل تاثیرگذار بر کاهش هورمون های مردانه

عوامل تاثیرگذار بر کاهش هورمون های مردانه

برخی عوامل در کاهش هورمون های مردانه تاثیرات فراوانی خواهند گذاشت. به عنوان مثال می توانیم به داروهای مسکن و داروهای مربوط به شیمی درمانی اشاره کنیم. بهتر است با علائم رایج برای کاهش تستوسترون در بدنتان آشنا شوید؛ در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

بسیاری از مردان، زمانی که متوجه می‌شوند سطح تستوسترون در بدنشان کاهش یافته است به دنبال داروهایی می‌روند که باعث بالا رفتن این هورمون مردانه شود اما هرگز از خود سؤال نمی‌کنند که چه چیزی باعث پایین آمدن این ماده در بدنشان شده است؟ جواب یک کلمه است: داروها! میزان هورمون تستوسترون در یک مرد جوان معمولا بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ نانوگرم در دسی‌لیتر است. کمتر از این میزان نشان دهنده پایین بودن این هورمون است. از علایم آن می‌توان به ضعف عضلانی,کاهش تراکم استخوانی, کاهش میل جنسی, مشکلات حافظه, اختلالات تمرکز,افسردگی، افزایش وزن، اختلال در نعوذ و فقدان انرژی اشاره کرد. البته به طور معمول، سطح تستوسترون پس از ۳۰ سالگی تا حدودی کاهش می‌یابد. براساس تحقیقات اخیر، داروهای ضد دردی مانند هیدروکودون (hydrocodone) و اوکسی‌کودون (oxycodon) می‌توانند باعث کاهش سطح تستوسترون ‌شوند. روزانه افراد زیادی برای تسکین درد از داروهای مسکن استفاده می‌کنند.

۷۴ درصد از کسانی که به مدت طولانی از این داروها استفاده می‌کردند، با کاهش تستوسترون روبه‌رو شدند و ۳۴ درصد از مردانی که به طور موقت از این داروها استفاده کردند دچار کاهش هورمون شدند. داروهای دیگری نیز با کاهش تستوسترون در ارتباط هستند: استاتین‌ها (statins) که برای کاهش کلسترول مصرف می‌شوند، داروهای مخدر مانند کوکایین و متامفتامین، داروهای ضدافسردگی و شیمی‌درمانی.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *