فواید سلامتی مصرف موز چیست؟

موز برای کجای بدن مفید است

سیب تنها میوه ای نیست که توانایی دور نگه داشتن انسان از پزشکان را داشته باشد. خوردن یک موز در روز، میوه ای خوشمزه برای تقویت انرژی و دریافت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. در واقع، مزایای سلامتی موز بیشتر از آنچه که احتمالا درک می کنید، است.

تا سال ۱۸۳۶، انسان ها از موزهای سبز و قرمز که مزه تلخ دارند استفاده می کردند، تا زمانی که ژان فرانسوا پویوت، سرآشپز جامائیکایی جهشی در کاشت گیاه و موز زرد پیدا کرد. امروزه موزهای زرد یکی از بیشترین میوه های کشت شده در جهان هستند. در اینجا چندین مزیت موز که شما را متقاعد می سازد تا آنها را بخشی از رژیم روزانه خود قرار دهید، آورده شده است.

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری

نه تنها موز دارای کالری کم می باشد و به طور طبیعی بدون چربی، کلسترول و سدیم است، بلکه آن ها حاوی انواع مواد مغذی شامل پتاسیم، منیزیم، فولات و ویتامین C و A  می باشند. از آنجا که موزها حاوی پتاسیم و منیزیم هستند، آن ها می توانند سطوح گلیکوژن بدن فرد را به سطح عادی بازگردانند، که به بازسازی عضلات آسیب دیده کمک می کند و پس از یک تمرین منظم، یک میان وعده خوب را ایجاد می کنند.

کاهش فشار خون

بر اساس نظر FDA، غذاهایی که منابع خوبی از پتاسیم و دارای سدیم کمی هستند ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهند. یک موز به تنهایی حاوی حدود ۴۶۷ میلی گرم پتاسیم است که بیش از ۱۳ درصد از مقدار توصیه شده روزانه است.

مناسب برای سیستم گوارش

یک موز تنها حاوی حدود ۳ گرم فیبر است که به راحتی به هضم غذا کمک می کند و سلامت روده را بهبود می بخشد. فیبر نیز برای پیشگیری از سرطان، سلامت قلب و تثبیت قند خون اهمیت دارد.

کاهش قند خون

موز نه تنها منبع خوبی از فیبر است، بلکه به شما کمک می کند تا شما را سیر نگه دارد، همچنین حاوی پکتین زیادی است که سطح قند خون را تثبیت می کند. موز همچنین به عنوان یک میوه دارای گلیسمی پایین شناخته می شود، به این معنی که هیچ صعودی در قند خون شما ایجاد نمی کند، که بتواند باعث گرایش به دیابت شود.

کمک به کاهش علائم افسردگی

موز منبع خوبی از تریپتوفان، یک اسید آمینه ضروری و پیشرونده برای سروتونین انتقال دهنده عصبی مغز است. عدم وجود سروتونین یکی از علل اصلی افسردگی است. خوشبختانه، تریپتوفان می تواند از طریق یک فرآیند شیمیایی پیچیده به سروتونین تبدیل شود.

کمک به جلوگیری از سرطان

از آنجا که موزها یک منبع خوب ویتامین C هستند، آن ها می توانند به جلوگیری از سرطان کمک کنند. ویتامین C از آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند که یکی از علل اصلی سرطان، به خصوص لوسمی در کودکان جوان است. علاوه بر این، مواد غذایی حاوی فیبر بالا با خطر کاهش سرطان کولورکتال همراه است.

موز

 مناسب برای افراد مبتلا به دیابت

همانطور که قبلا ذکر شد، موز یک منبع خوب فیبر است، که خبر خوبی برای بیماران دیابتی است. براساس مطالعات انجام شده، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که رژیم های دارای فیبر بالا را مصرف می کنند، سطح گلوکز خون پایین تری دارند، در حالی که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲

باعث بهبود قند خون، انسولین و میزان چربی می شود.

چه هنگامی باید از مصرف موز اجتناب کرد

در حالی که برای اکثر مردم موز، به طور کلی سالم است، تعداد کمی از افراد نیاز به محدود کردن یا جلوگیری از مصرف موز دارند. اگر به لاتکس حساسیت دارید، فرصتی وجود دارد که به موز نیز حساسیت پیدا کنید. اگر پس خوردن یک موز دچار خارش، تورم یا مشکل تنفس شوید با پزشک خود مشورت کنید تا حساسیت احتمالی مورد آزمایش قرار گیرد.

پزشکان توصیه می کنند در مواقعی که از شکر و کربوهیدرات ها استفاده می کنید، به راحتی می توانید موز بخورید و در حالی که افراد مبتلا به دیابت می توانند از مزایای سلامتی موز لذت ببرند. پتاسیم بیش از حد می تواند مسائل مربوط به سلامت جدی را نیز به دنبال داشته باشد، بنابراین اگر شما از مسدود کننده های بتا استفاده می کنید یا بیماری کلیوی دارید، قبل از اینکه موز بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

اختصاصی روزنه آنلاین – کپی با ذکر نام و لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *