فواید کلسیم در بدن و آشنایی با منابع غذایی دارای کلسیم

فواید کلسیم در بدن و آشنایی با منابع غذایی دارای کلسیم

اهمیت و فواید کلسیم در بدن انسان

کلسیم اصلی ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان است. اکثر بخش های بدن از جمله دندان ها، مو، ناخن و استخوان ها برای رشد و سلامت شان به این ماده نیاز دارند.

در ادامه با برخی فواید کلسیم در بدن انسان آشنا می شوید. و به این نتیجه می رسید که فواید کلسیم بسیار حائز اهمیت است و لازم است با توجه به فواید کلسیم و نیاز آن در بدن، بیشتر از قبل مواد غذایی دارای کلسیم را مصرف کنید.

اما باید بدانیم که جذب کلسیم در بدن نیاز به شرایط خاص دارد. و ممکن است شما با وجود مصرف مواد غذایی دارای کلسیم و حتی مکمل های Calcium باز هم با کمبود این ماده در بدن تان مواجه باشید.

یکی از مهمترین دلایل جذب کلسیم در بدن انسان وجود ویتامین D (دی) است. اگر در بدنتان با کمبود این ویتامین مواجه باشید با وجود استفاده مناسب از مواد غذایی دارای Calcium و حتی مکمل ها ممکن است باز هم دچار کمبود کلسیم باشید.

 

مکمل های کلسیمی اغلب بر چند دسته هستند

یکی مکمل های Calcium که در محیط اسیدی بهتر جذب میشوند و بهتر است با معده خالی مصرف شوند.

مکمل هایی که به محیط اسیدی چندانی نیاز ندارند و این گونه قرص ها را می توان بعد از وعده های غذایی مصرف نمود.

تعدادی از این مکمل ها هم حاوی مقادیر اندکی Calcium هستند که باید به تعداد زیادتری مصرف شوند.

تعدادی از این مکمل ها  هم تحت عنوان Calcium سخت شناخته می شوند که علاوه بر بیماری های استخوانی در موارد دیگر هم کاربرد دارند و به کار گرفته می شوند.

مهم ترین بخش جذب کلسیم در بدن جدار روده کوچک است، اما با این حال ممکن است میزان جذب خیلی بالا نباشد.

سعی کنید مصرف کلسیم را در بدن اندک اندک آغاز کنید. از دوز پایین شروع کنید و به مرور میزان مصرف را افزایش دهید. از این راه روده کوچک هم به ندرت به جذب آن عادت می کند.

در بزرگسالان توصیه می شود روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم کلسیم مصرف شود که این میزان از راه مواد غذایی و مکمل ها قابل دریافت است. نکته جالب توجه این است که اگر این میزان در طول روز مصرف شود بهتر جذب خواهد شد.

یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست حدودا ۴۰۰ گرم Calcium دارا است.

برخی منابع طبیعی دارای کلسیم که بصورت مواد غذایی قابل استفاده هستند: شیر، ماست، دوغ، پنیر، کره، برخی غلات و حبوبات، برخی آجیل ها و …


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *